5 סימנים לטיפול יעיל

25/10/2021
אראל הר-טוב
אראל הר-טוב
פסיכותרפיסטית
5 סימנים לטיפול יעיל

טיפול הוא מסע עם פיתולים, עליות, ירידות ומישורים. בדומה לכל מסע יש בו מקטעים מעניינים יותר ופחות, רגעי התרגשות, כאב, צער, שמחה, סיפוק ובתקווה גם רגעים בהם "נופלים אסימונים". אין טיפול אחד דומה למשנהו והרבה מיעילותו של התהליך נעוץ בקשר שנרקם בין המטופל/ת למטפל/ת. ובכל זאת אין הקשר מספיק בשביל לדעת את טיבו של הטיפול. למעשה, לא תמיד נדע אם הטיפול יעיל ובדיוק בגלל זה החלטתי לכתוב 5 מאפיינים לזיהוי טיפול מטיבי.

  1. חוסר שיפוטיות -המטפלת נותנת תחושה שאני יכולה לספר לה כל דבר והיא לא תשפוט אותו. גם אם מה שאני הולכת להגיד אלו דברים שאני לא גאה בהם ואפיל ומתביישת בהם. בדקו האם האווירה הטיפולית מכבדת, נעימה ומאפשרת פתיחות? המטפלת לא אמורה להתווכח או לכפות את דעתה או מחשבותיה. שימו לב! לעתים המטפלת יכולה להעלות רעיונות מאתגרים שיכולים לעורר רגשות שונים אך תמיד זה ייעשה מתוך אמפתיה וכבוד.
  2. שמירה על מטרות הטיפול- מטרות הטיפול הוא בעצם הבעיות או הסוגיות שהביאו אתכם לטיפול. מה הייתם רוצים לשנות ומה הייתם רוצים לראות בחיים שלכם משתנה. בדקו האם המטפלת הגדירה אתכם את המטרות של הטיפול והאם היא בודקת מידי פעם האם אתם הולכים בכיוון של המטרות. ייתכן שהתווספו מטרות חדשות תוך כדי המפגשים, אך חשוב שמטרות הטיפול תהיינה על השולחן ומדוברות. אפשר וגם רצוי לשאול את המטפלת לגבי המטרות ולגבי יעדים שאתם מציבים כדי שתהיו אקטיביים וגם בשליטה, במסע שאתם הצועדים בו.
  3. המשכיות בין מפגשים- כמו שכתבתי למעלה, הטיפול הוא מסע ולמען האמת רוב רובו של המסע בכלל מתרחש מחוץ לקליניקה בין המפגשים.. בדקו האם המטפלת זוכרת ועוקבת אחרי מה שהיה בפגישות הקודמות ובמידה ונתנה "שיעורי בית" האם היא שואלת אתכם לגביהם. למשל, אם קיבלת משימה לעשות פעולה מסוימת, האם היא בודקת אתכם אם עשיתם ואיך זה היה עבורכם לעשות או לא לעשות את אותה משימה. הקישור בין המפגשים חשוב מפני שהם מרכיבים את אבני הדרך של המסע אל עבר מטרות הטיפול.
  4. אתם מקבלים אישור רגשי לרגשותיכם ובו זמנית גם מקבלים כלים יישומיים – תפקידה של המטפלת הוא להקשיב, להכיל וגם לשקף את הרגשות והפרשנויות שלכם למציאות. חלק זה הינו אינטגרלי מהטיפול אך הוא אינו מספיק בשביל שנוכל לקרוא לטיפול יעיל. טיפול יעיל הוא טיפול שמאתגר את המטופלת לחשיבה מחודשת, פרשנות אחרת למציאות וכן כלים לעשות זאת. איך נזהה זאת? נראה שאנחנו מגיבים שונה בסיטואציות שפעם היו מפעילות אותנו. למשל, נמצא שבחרנו לא לכעוס ממשהו שפעם היה מאד מכעיס אותנו. זכרו! טיפול טוב מתבטא בשינוי חשיבתי, שמשפיע על ההתנהגות שלנו במציאות.  
  5. מסוגלות עצמית ועידוד – טיפול טוב אמור לחזק את תחושת המסוגלות שלכם ואיך שאתם חשים לגבי עצמכם. אתם אמורים לחוש בעלי ערך עצמי גבוה יותר ומעודדים יותר. כמובן שיש מפגשים מאתגרים יותר מאחרים אך באופן כללי אתם צריכים לצאת מהקליניקה עם מחשבות חיוביות יותר כלפי עצמכם ובתחושת מסוגלות גבוהה יותר. בדקו איך אתם יוצאים מהמפגשים הטיפוליים בדרך כלל? אם אתם לא מרגישים שהתחזקה בכם התקווה, המסוגלות והערך העצמי לאורך הזמן, אולי כדאי שתחפשו מטפל/ת אחר/ת, מאחר והטיפול בא על מנת לחזק אתכם ולא להוריד אתכם.

כדי לעקוב אחרינו בפייסבוק לחץ כאן

לקריאת בלוגים נוספים

למציאת מטפל מתאים
^