בואו נדבר על הפרעת קשב אצל בני נוער

17/07/2020
ענת טמיר
ענת טמיר
מטפלת התנהגותית קוגניטיבית
בואו נדבר על הפרעת קשב אצל בני נוער

ישנם הורים (רובנו), שבהתקרב החופש הגדול מתחילים להרגיש לחץ ומועקה. אנו צריכים להתמודד עם הילדים חודשיים שלמים, שבהם אנו ההורים על תקן מפעיל, כספומט, שף, נהג הסעות, מציל, שוטר ,שופט ועוד...  תוסיפו לזה גם ילד עם הפרעות קשב והפאניקה בעיצומה.

איך מתמודדים עם ילד/ה עם הפרעת קשב?

ענת טמיר, מטפלת התנהגותית קוגניטיבית לבני נוער עם 10 טיפים לכם ההורים "החוששים" מהחופש הגדול.

לפני הטיפים אני רוצה לחדד משהו:

בהגדרה הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה המתבטאת בקשיים בקשב, ריכוז, היפראקטיביות ואימפולסיביות, הפוגעים בתפקודו של הפרט.... ההגדרה יוצרת אצל רבים טעות חשיבה נפוצה, שגורסת שילד/ה עם הפרעת קשב לא מצליח להקשיב בכלל

אבל זה לא נכון. ילדים עם הפרעת קשב לא יקלטו ולא יתרכזו במה שלא מעניין אותם, ובמקומות הללו נראה תנועתיות יתר, כיוון שהמוח כאילו "נרדם", וצריך להעיר אותו.. אך מה שכן מעניין אותם, הם יהיו אפילו יותר מרוכזים מאחרים, ויפגינו יותר חשיבה יצירתיות, והתלהבות לנושא. עם הילדים הללו חשוב למצוא להם משהו שהם אוהבים, ומתלהבים ממנו."

מה קורה בחופש עם ילד עם הפרעת קשב?

10 טיפים איך כדאי להתארגן בחופש:

  1. סדר יום קבוע - גם אם הילד או הנער יצאו לחופש, עדיין חייבים לעזור להם בכך שדואגים מראש לסדר יום קבוע וברור שיכלול פעילויות,  משימות, חובות בבית, מפגשים וכו'. (זה דומה לימי הקורונה, שהבנו כולנו שסדר יום שומר על השפיות שלנו).
  2. פעילות גופנית קבועה - חובה פעילות גופנית. הפעילות הגופנית משחררת אנדרופינים כולל דופמין, ומשמשים מעין ריטלין טבעי. לכן כל שהוא יזיז יותר את הגוף, כך יהיה לו קל יותר להתרכז. ספורט צריך להיות דרך קבע. ככל שיעשה פחות ספורט, ההפרעה תהיה חמורה יותר. הראש ירוץ לו והוא לא יצליח להתרכז. כמו רדיו שלא מוצא את התחנה. חשוב למצוא ספורט  שמעניין אותו, ומתקיים לפחות 3 פעמים בשבוע  (ספורט תחרותי בעיקר שכולל מדליות)– דרך אגב, זה נכון גם בתקופת בית הספר. עכשיו בחופש אם אין חוגים מוסדרים, תדאגו לשזור לו פעילות, לטעמו, בסדר היום שלו.
  3. ניסוחים קצרים, ברורים ומדוייקים – חשוב להיות מאוד ברורים ומדויקים עם הילד. אין להגיד לילד תתנהג יפה כי זה לא אומר לו כלום. מה זה אומר "להתנהג יפה"? הילד חושב שונה מאיתנו וצריך להסביר במדוייק למה אנו מתכוונים., ולומר זאת במשפט ,שניים, כיוון שבשלישי איבדתם את הקשב שלו... הילד לא מסוגל לשבת ולהקשיב להרצאה- צריך להגיע למהות. ולבדוק איתו שהבין בדיוק.
  4. הצבת גבולות – בחופש יש לפעמים מתיחת גבולות ואפילו קצת שבירה שלהם, ולכן כדאי לחדד מראש מה הם הגבולות בבית גם בחופש איך זה יתנהל מעתה ומה קורה אם הוא לא מקיים אותם. יש לדייק בגבול הנדרש ומה הסנקציה אם לא יתקיים. (חשוב להתמקד בשניים שלושה דברים עיקרייים ולא יותר.
  5. וויסות רגשי – ילדים עם בעיות קשב  עוצמות הרגש שלהם גבוהות. הם מתלהבים בעוצמה, שמחים בעוצמה וכועסים בעוצמה, ולכן חשוב להכיל את ההתפרצויות והעוצמות הרגשיות של הילד, ולא להיבהל. בחופש הגדול הילד חווה חוויות שונות, עוסק בפעיליות רבות, נמצא באינטראקציה רבה יותר עם האחים (מתכון למריבות), ולכן עבור הילד זמן זה יכול להיות לא פשוט ומכאן החשיבות להכיל את העוצמות הרגשיות, ולהתנהג הפוך מהילד: ככל שהוא צועק, משתולל, ההורה מנמיך אצלו את הטון, ומגיב בצורה הכי רגועה שהוא יכול.. זאת דרך טובה ללמד את הילד לווסת את עצמו.לא צמיד ההורה מצליח להשאר רגוע נוכח המצב,אבל אל דאגה אפשר להתאמן על כך,וזאת כיוון שהסיטואציות חוזרות על עצמן בכל יוםמחדש,ומה שלא הצליח היום יצליח מחר.
  6. משימות וחובות בבית- חשוב לתת לילד אחריות  וזאת ע"י קביעת תחומי אחריות בהן הילד מטפל בבית, וזאתן בהתאם לגילו ויכולותיו. השותפות שלו בבית נותנת לו תחושה שהוא תורם בבית ושהוא משמעותי. זה מעלה לילד את תחושת הערך העצמי שלו.
  7. שעות שינה וקימה מסודרות - סדרו את שעות ההליכה לישון והקימה. אפשר להיות יותר גמישים מאשר בתקופת בית הספר, אבל עדיין הסדר בתחום הזה מאד חשוב הן לילדים והן להורים. אם הילד ממשיך להתרוצץ בבית בשעה מאוחרת, וההורה רוצה כבר לישון זה מתכון למריבות.  
  8. שיחה משפחתית - בתחילת החופש יש לכנס שיחה משפחתית קצרה ובה לקבוע את ההתנהלות בחופש. יש לסכם יחד אתהדברים,ואז להכין רשימה קצרה. את הרשימה שמים על המקרר – כמה זמן מסך, מתי הולכים לישון, מתי קמים, מה התפקידים של כל אחד... אם הדברים לא מתנהלים כפי שהוחלט אז מכנסים את המשפחה שוב ובודקיםמה לא עבד ומשנים.
  9. תיווך סיטואציות חברתיות – בקיץ זמן המסך מתארך, ומקום לכעוס על הילד אפשר לנצלזאת כדי לעזור לילד בהבנת סיטואציות חברתיות על מנת לשפר את הכישורים החברתיים שלו חשוב לשבתמדי פעם עם הילד ולצפות בתוכניות שהוא רואה, וכשיש סיטואציות חברתיות לבדוק איך הוא רואה אותן, האםהוא היה מתנהל שונה וכו'. (לזכור לעשות זאת בקצרה)
  10. יחסים בין אחים ומריבות – אחים רבים זה חלק חשוב ומשמעותי בחייהם. השהות המשותפת במשך הרבה שעות מעצימה את האינטראקציה ואיתה את המריבות. חשוב לזכור שההורה הוא לא שוטר, שופט ותליין, ולכן להשתדל לא להתערב בכלל במריבות. כמובן להודיע זאתבשיחה המשפחתית, ולסמוך עליהם שימצאו את הפיתרון לבד זו הזדמנות שלכם ההורים ללמד אותם עוד דברים על מערכות היחסים שלהם, על פתרון בעיות ועל כוחה של המשפחה.

לסיכום, מה שהכי חשוב לילדים עם בעיות קשב וריכוז, זה שנהיה ברורים וקצרים בבקשות שלנו, במשימות ובגבולות שאנו מטילים עליהם. קבל מאיתנו הרבה אהבה, להרגיש שהם מיוחדים,  ופחות לחוות את התחושה שכועסים עליהם ושהם אשמים במשהו. ולקנות אטמי אוזניים טובים שיחסכו לנו הרבה עצבים.

קיץ נעים לכולנו!

 

בתמונה: דרך יצירתית לשטוף אוטו עם הילדים

כדי לעקוב אחרינו בפייסבוק לחץ כאן

לקריאת בלוגים נוספים

למציאת מטפל מתאים
^