הקש"ר (הפרעת קשב וריכוז) בחופשה = הזדמנות להצטיינות מחוץ למסגרת

28/06/2020
חגית צופן קליימן
חגית צופן קליימן
מאמנת אישית / קואוצרית
הקש"ר (הפרעת קשב וריכוז) בחופשה = הזדמנות להצטיינות מחוץ למסגרת
  1. תקופת הלימודים לאנשי הקשר – מאתגרת, סיזיפית ומעייפת מאד

ילדי ונערי הקש"ר עובדים בדרך כלל יותר קשה מרוב התלמידים. אוסף כל המרכיבים שנקרא "תפקודים ניהוליים" מאד מאתגר את מרבית התלמידים הקשו"רים (וגם את הבוגרים הקשו"רים – עליהם נדבר בפעם אחרת). מדובר על קשיים בניהול האישי ובהתנהלות: קביעת מטרות, פעילות למימוש המטרות האלה, קריאה ולמידה, גיוס של משאבים פנימיים לצורך ריכוז לאורך כל יום הלימודים. כל אלה אינם בחוזקות של תלמידי הקש"ר ולכן מאתגרים יותר, מעייפים ומגיעה להם מנוחה אמיתית.

  1. הם זקוקים לחופשה אפילו יותר מאחרים

אני רוצה להציע להתבונן על החופשה כעל הזדמנות נהדרת לאיתור החוזקות של הילד הקשו"ר שלנו. לאפשר לו לצמוח, להתאמן, לצבור בטחון ולעשות בדיוק את מה שיוכל להצטיין בו, לזהות את מה שהוא חזק בו ובעיקר – לעשות את מה שכל ילד אמור לעשות בתקופת הילדות והנערות: לשחק ולהתאמן.

  1. חופשה לתלמידי הקש"ר = ההזדמנות הגדולה לשגשג ולהצטיין בתחום שאינו לימודי

תפקידנו כהורים - לעודד אותם להתנסות, לחוות ולזהות את תחומי העניין, את החוזקות ואת מה שהם יכולים להצטיין בו.

כן, אני שומעת את ההתנגדויות – "מאיפה נראה לה שיש לי כסף לכל הניסיונות האלה? נראה לה שיש לי זמן לשטויות האלה? אני עובד – הוא בחופש... כשאני חוזר אני ממש לא רוצה לעבוד בלקחת אותו לחוגים..."

שימו לב: זו ממש לא הכוונה. היום ללמוד איך לעשות משהו היא הכי פתוחה בעולם! יש גוגל, יש יוטיוב, יש אנשים מסביב שישמחו ללמד אתכם משהו שאולי יעניין אתכם – ולאו דוקא באמצעות כסף.

נכון שיש דברים שעולים כסף – אבל האמת היא שאפשר למצוא הכל גם בלי עלות, או בעלות מינימלית.

מה שחשוב זה לפתוח את העיניים, להיות יצירתיים, ובעיקר – לגייס התלהבות, שמחה ויצירה, ובעיקר לעודד, לחזק, לאפשר.

יש חשיבות עצומה גם לשיתוף פעולה. לקבוע הורה וילד / נער לפעילות משותפת – (בבקשה לא לרבוץ מול הטלוויזיה או משהו פסיבי אחר) הדגש הוא על פעילות אקטיבית (לעשות משהו, לתקן משהו, ליצור או להתקדם בתוכנית אימון משותפת; החל מגלישת גלים דרך בניה או נגרות, בפחחות, בחול או אפילו לתכנת משהו יחד). להיות אקטיבית, ליצור ולייצר הזדמנות גם לחברותא וגם ללמידה שאין בבית הספר. ואם כהורים אתם לא פנוים לזה – לא נורא. אפשר עם אחים/ עם קרוב משפחה שיכול, ואפשר גם לבד. התפקיד שלכם כהורים חיוני באיפשור, בעידוד, בתהליך החיפוש.

אבל שימו לב ל 3 הסתייגויות חשובות:

         1. חופשה זה לא בטן גב ומשחקי מחשב לתוך הלילה

להצטיין במשחקי מחשב זה אחלה – אבל תכלס זו אינה הצטיינות שמאפשרת לנו לשגשג ולהגיע להצטיינות. דבר נוסף – יש חשיבות עצומה ליציאה מחוץ לבית, לפעילות אקטיבית (בשעות המתאימות) מחוץ לבית. ילדי קש"ר באופן כללי משגשגים בחוץ, אבל לעיתים קרובות "שוכחים" את זה, ולאורך חוויות כשלון, עייפות וקושי להתגייס לדברים – לאט לאט מתכנסים לתוך הבית, ומסתפקים בפעילות פסיבית של צפיה בטלוויזיה/ משחק מחשב. שם אין סכנה של כישלון, שם לא צריך להתמודד עם קשיים ולהתאמץ. כלומר – שימו לב שקל מאד לאמץ את הפעילות הזו כבריחה מהתמודדות עם אתגרי היומיום.

אז זה בסדר לשחק במחשב או לראות טלוויזיה – אבל לא להפוך את זה לעיקר הפעילות היומיומית.

          2. לא לוותר על שותפות במטלות הבית – תוך כדי תקשורת מלאה וכנה

אפשר לעשות חלוקת תפקידים קבועה, ואפשר לגוון. וברור שזה ידרוש מכם ההורים עקביות ועמידה על ההחלטות המשותפות (תפקידים, אחריות, ביצוע).

3. אם תפתחו את הגדרת המושג חופשה ל"חופשה לצורך חקירה" מובטח לכם שתהיה לכולכם חופשה מצוינת

אחרי הכל למידה של פעילות חוץ לימודית, בתחום שמעניין ומושך יכולה להצמיח בילדכם בטחון עצמי, תחושת ערך ומשמעות ובעיקר, להביא בסופה לחזרה לבית הספר אחרי מנוחה אמיתית, תובנות חדשות וטובות על עצמי, ובעיקר אחרי שכבר אני יודע להגדיר לעצמי.

ומי יודע? אולי אפילו "תגלו מחדש" את הילד שלכם.

 

הרעיון שהצגתי פה מובע בנקודות, בגלל קוצר היריעה. חשוב לציין שכל מה שנכתב פה מבוסס על נסיון רב שנים באימון וליווי של צעירים ובוגרים עם הפרעות קש"ר.

שאלות הבהרה? רוצים לחדד נקודה כלשהי?

מוזמנים לכתוב לי פה בתגובות (או בפרטי) וכדאי גם לתייג אותי, כדי שלא אפספס. מבטיחה להשתדל להגיב לכל שאלה או בקשה.

 

חופשה פעילה ומהנה לכולנו!

כדי לעקוב אחרינו בפייסבוק לחץ כאן

לקריאת בלוגים נוספים

חיפוש מטפל מתאים
^