ראיון עם נעמה מיה סודק על התקף חרדה

17/07/2020
נעמה מיה סודק
נעמה מיה סודק
פסיכותרפיסטית
ראיון עם נעמה מיה סודק על התקף חרדה

מה זה התקף חרדה?

התקף חרדה זה הדרך של הגוף לאותת שמשהו לא ברור קורה. לעיתים ההתקף מופיע באופן מפתיע בלא סימנים מקדימים. זהו סימן של מצוקה מאוד מאוד גדולה, פחד מסיבה כלשהי. להתקף חרדה יש ביטויים פיזיים כגון: הזעה, גלי חום, דפיקות לב מואצות, תחושה שעומדים לקבל התקף לב, חוויה של שיגעון, הקירות "סוגרים פיזית", תחושת מחנק, רעד, נעילת לסתות ועוד.

איך יודעים שמדובר בהתקף חרדה ולא בהתקף לב?

קודם כל, חרדה לא קשורה למציאות אלא למחשבות. המחשבה "אני משתגעת" או "אני חווה התקף לב" יכולה ליצור את התחושה, אבל הסימנים שונים. להתקף לב יש סימנים אחרים.

איך נזהה את ההבדל בין השניים?

בהתקף לב ידווח האדם בדרך כלל על כאבים, תעוקה, לחץ ותחושת מלאות באזור החזה, כאבים שלעיתים חולפים ולעיתים חוזרים. גם חוסר נוחות בפלג גב עליון, שכמות, כתפיים, הקרנה של הכאב לידיים ולאצבעות, תוך דגש על צד שמאל. ייתכנו גם כאבי בטן, צוואר, שיניים ולסת. הפרעות בעיכול, קוצר נשימה.

בהתקף לב החוויה הכללית שונה- אם האדם נמצא במתח, מצוקה, בתחושה של חוסר אונים או אובדן שליטה, אסיק מזה שכנראה מדובר בהתקף חרדה.

מה שיכול לפעמים לבלבל זו תחושת הפאניקה (בדומה להתקף חרדה) המתלווה לסימנים של התקף לב, דבר העלול לגרום לאבחון שגוי.

האם היית ממליצה לאדם שמספר לך שהוא חווה תסמינים כאלו ללכת לרופא?

בוודאי שכן. מאחר ולא אוכל לקחת אחריות על בריאותו של האדם.

לרוב, כשהרקע הוא רגשי, האדם ילך לרופא והרופא יאבחן התקף חרדה.

למי יש סיכוי גבוה יותר לחוות התקף חרדה?

יותר נשים חוות התקף חרדה אבל זה חוצה גילאים, מקצועות ומינים. זה יכול לתפוס כל אחד.

איך זה יתבטא אצל ילדים?

ילדים עשויים לדווח על דפיקות לב מואצות, קימה באמצע השינה עם הזעה, רעידות, כאבי בטן, בחילות.

האם יש סיכוי שהאדם יחווה יותר מהתקף חרדה אחד?

התקף יכול להופיע פעם אחת ויכול גם לחזור. כשאדם חווה התקפי חרדה שמשפיעים לרעה על איכות חייו, קשריו האישיים, תעסוקה ועוד. במקרה כזה הייתי ממליצה לו לפנות לטיפול.

כיצד ניתן לסייע לאדם החווה התקפי חרדה בטיפול?

במסגרת הטיפול, נוכל לדבר את החרדה, לתמלל את התחושות ואת המחשבות. כשזה נעשה במסגרת טיפולית – יותר קל אחר כך להתמודד עם זה. המטופל לא לבד.

האם אדם שחווה התקף חרדה, יש לו הסתברות גבוהה יותר לחוות התקף נוסף?

זה תלוי. לעיתים זה מסתכם בהתקף אחד.

אני, למשל, חוייתי יותר מהתקף אחד, אבל בהתקף הבא כבר קל יותר להתמודד והוא קצר יותר. ברגע שמעבדים את זה בטיפול, ההתקפים מתרחקים זה מזה ויש הבנה שמדובר במחשבה בלבד.

אז גם לאנשי טיפול יש התקפי חרדה?

(נעמה צוחקת)

כן, בוודאי. אין שליטה 24/7 על התת מודע. ההבדל הוא שלאנשי טיפול יש את הכלים להתמודד ולכן החוויה קלה יותר.

האם זה עוזר לך כאשת טיפול או פוגע בך?

עוזר לי. יש לי הרבה מטופלים עם התקפי חרדה ואני יודעת בדיוק על מה הם מדברים. אם ארגיש שזה נכון, אשתף בחוויה שלי ובהצלחה. יש לי את החושים לזהות למי זה יעזור ולמי לא. בדרך כלל, מספיק שאני מזהה שהאדם שמולי חווה משהו כזה ואני אוכל לעזור לו גם בלי להגיד שחוויתי משהו דומה. כלומר – הידע שלי יכול להיות מספיק, אבל יש דברים מסויימים שאם מטופלים מספרים אותם ואני מכירה את התחושות מקרוב, זה יעזור לי להיות יותר קרובת חוויה למה שקורה להם.

על אף שיש גישות שבהן המטפל נמנע לחלוטין מכל חשיפה אישית, אני רואה את השיתוף הזה כמשהו נכון במקרים מסוימים. בסופו של דבר אנחנו בני אדם מעבר להיותינו מטפלים/ות.

מתי תמליצי לאדם ללכת לטיפול בעקבות התקף חרדה?

בדרך כלל ההתקף "יושב" על משהו. הייתי ממליצה לגשת לטיפול גם אחרי התקף אחד, כי זה מגיע מתוך חווית מציאות של חוסר אונים, העדר שליטה. זה משהו ששווה לבוא לטיפול בשבילו, לבדוק אותו, לתמלל ולבחון. אנחנו פורמים את החוויה בטיפול והיא הופכת להיות פחות מבהילה ואנושית. זה כמו פחדים מהחושך, שברגע שמדליקים את האור הפחד מתגמד ונעלם. התחושות הקשות עשויות להביא להתקפי חרדה, לדכאון, להמנעויות.

לסיכום, מה הטיפ הכי חשוב למי שחווה התקף חרדה?

קודם כל להגיד בקול רם: "זו רק מחשבה. זו לא המציאות". זה מייד מחזיר לפרופורציה.

הכוונה היא, שהרבה פעמים אדם בהתקף חרדה חושב שהוא הולך להשתגע או לקבל התקף לב. אם האדם יוכל להגיד לעצמו שזוהי רק מחשבה ולא המציאות, ההתקף יירגע. באיזשהו שלב צריך לראות את המחשבות באופן נפרד מאיתנו. כלומר, מסתכלים על המחשבה "מהצד": "זוהי רק מחשבה".

אם זה קורה באמצע הלילה וזה מאוד מבהיל, אפשר לפתוח את החלונות וכל האורות בבית, לפתוח את הטלוויזיה ולראות סדרה קומית. לנסות לחזור לשגרה ולמציאות. לא להיות בתוך החוויה הזו מכווצים בתוך המיטה. הדבר שהכי חשוב לי להדגיש הוא שיש פתרון. אל תחששו לגשת לטיפול ולשפר את איכות החיים שלכם. 

כדי לעקוב אחרינו בפייסבוק לחץ כאן

לקריאת בלוגים נוספים

חיפוש מטפל מתאים
^