הדרך לחיים מאוזנים

08/12/2021
דרורית גל - פז (M.sc)
דרורית גל - פז (M.sc)
מטפלת התנהגותית קוגניטיבית
הדרך לחיים מאוזנים

מה למדנו בחיים על מושג השקט?

נתנו מילים רבות למושג שקט. למדנו שלשקט יש קונוטציה שנקשרת למוות, במיוחד להתייחד עם הנופלים. דקת דומייה... למדנו מהמורים שצעקו עלינו "שקט"... כלומר לא לדבר. זה מה שלמדנו. לא לדבר... לשתוק...

כדי להשיג שקט, מה אנחנו עושים? ממה אנחנו רוצים שקט? 

כשאנחנו אומרים: "אני צריך שקט", "אני חייב לצאת לחופשה בשביל השקט" -  למה אנחנו מתכוונים באמירה הזו?

כאשר אנחנו רוצים שקט, יתכן מאד שהגענו לאיזה קצה של עומסים. אנחנו מוצפים מרעשים בחוץ, פגישות, ווטסאפ, טלפונים, מלא משימות, נוצר לחץ ועוד לחץ, עד שהלחץ הופך לכרוני. מוכר?

אלה מעייפים אותנו, מכלים את האנרגיה והחיוניות שבנו. ואז, אנחנו מייחלים לשקט. לעיתים אנשים פתאום חולים, כי הגוף כבר לא יכול לשאת יותר את העומס הרגשי ואומר לנו "עכשיו שקט", כלומר לנוח. לתת לגוף לנוח ואין לנו ברירה. וחוזר חלילה, מתאוששים די מהר, חוזרים לשגרה ממשיכים לדחוף, ללחוץ, לסיים פרויקטים עד ההתרסקות הבאה, יוצאים לנופש, מתמלאים קצת בכוח וחוזר חלילה.

איך יוצאים מה'לופ' של לחץ מאי שקט?

מתחילים להתבונן על מושג השקט מזוית אחרת. זה לא שקט מהרעשים בחוץ. זה לא השקט מהסחות הדעת בבית, בעבודה, בעיתונות, בטלויזיה. כולנו באותה סירה. וגם יש החושבים שאם ישקעו בסדרות בטלויזיה זה יכניס אותם לשקט. אז נהפוך הוא, מבלי משים זה יגרום ללחץ גדול יותר מבלי שתרגישו.

רבים מהשוקעים בפייסבוק מדווחים שנכנסו לדכאון. אמצעי המדיה והעבודה שעות על שעות, מרחיקות משקט ועלולות לגרום לדכאון, חרדות, בעיות שינה, תקיעות בחיים, קושי בקבלת החלטות.

היציאה מ'לופ' הלחץ התמידי, נמצא בשקט הפנימי שלא נראה לעין

השקט שאני מדברת עליו הוא לא שקט של בריחה מרעשים חיצוניים, נסיבות או השפעות חיצוניות והאירועים המתרחשים לנגד עינינו. הוא שקט של בחירה.

תשקלו שבתוכנו פנימה, יש לנו מן מרחב פנימי שקט, שאני מכנה "נקודת שקט" או "נקודת אור" או "הוויה שקטה". נקודה מרוכזת מאד ועוצמתית שאם נתחבר אליה בנינוחות חווית השקט הפנימי תתעצם. שקט כזה הוא מלא עומקים כמו אוקיאנוס רחב ידיים שנתין לצלול למצולות לדממה. זהו שקט מלא חיים. שיש ללמוד אותו לחשוף אותו לחשוף את קיומו, יש ללמד את המוח הקופי ללמוד את רזי השקט.

אבל מה הבעיה? למה קשה להכנס לשקט פנימי אם אנחנו יודעים ששקט כל כך חשוב לאיכות חיים טובה?

תשאלו את עצמכם: אתם  יכולים להיות בשקטלשבת לרגע ולא לעשות דבר?

האם אתם נותנים לעצמכם לעצור לרגע את הכל... הכל... לשבת דקה אחת בשקט? לשבת 20 שניות בשקט ללא מעש? (לא לשבת ולקרוא ספר... או לקרוא מאמר בשקט... או הרצאה ואתם בשקט) לא ולא!!!

רובנו  יודעים שזה חשוב לנפש, אז למה קשה להם להיות בשקט? שקט מהכל... כי כשיושבים בשקט ללא מעש, מה קורה אז?

מתחילות להופיע מחשבות ולא תמיד הן נעימות לאוזניים. קשה לנו להיות בשקט ולשמוע את רעש המחשבות. הפרדוקס הוא שלא משנה אם אתם בשקט או לא, המחשבות (אותן מחשבות) ממשיכות להיות במיינד, רק ללא מודעות איזה סוג מחשבות יש לנו באותו רגע. הן יוצרות מתח ולחץ כמו למשל "לא הספקתי", "אין לי זמן" "הזמן בורח לי" "הייתי צריך..." "חייב ל..." "חבל על הזמן..." ביקורת... שיפוטיות... תלונות... הכל מחשבות בראש. ממשיכים במשימות, דחיינות, תירוצים, חוסר סיפוק, חוסר שביעות רצון.

מהו ההרגל השגור?

ההרגל הוא להרחיק מחשבות לא טובות לנו. יש לנו מחשבות מבוזבזות ושליליות, הבה ונרחיק אותן. מחשבות מייצרות גם רגש נלווה, ובשקט ניתן גם לחוות רגשות לא נעימים כמו: כעס, קנאה, עצבים, רחמים עצמיים, נחיתות וכו... וכן, זה לא נעים. אז עדיף לא לעצור לרגע, להיות בשקט חס וחלילה, שנשמע את הקולות הפנימיים האלה. וכל רגע של שקט נמשך כמו נצח, כי יש המון מחשבות טורדניות בראש, המון קולות פנימיים לא נעימים. עדיף להמשיך לחשוב או להיות בפעולה מתמדת, לא להרפות, לדחוף מצבים... ונוצר לחץ כרוני שמוריד בטחון עצמי ומחזק מחשבות מציקות.

מה עושים? מה הפתרון?

אנחנו רוצים לפתור את הסוגייה הזאת של שקט מרעשים חיצוניים עם הקול השקט בתוכנו. התחברות לנקודת שקט פנימית בתוכנו, שתתעצם ככל שנרשה ונסכים לעצמנו לעצור לרגע את השטף היומיומי.

השקט מתחיל בעצירה. STOP 

כלומר: צליל מגיע למיינד בצורה של מחשבה. ברגע שהצליל נעצר, אזי צליל מחשבות מבוזבזות שרצות כמו קוף שקופץ מענף לענף, גם נעצר וההתרחבות של המחשבות המבוזבזות גם נעצרת. נוצר מצב של איפוס לרגע, המחשבות מצטמצמות לאפס וכך אפשר להתחיל לצבור כוח של שקט שילך ויתעצם. משם ניתן כבר לתרגל לנווט למחשבות הרצויות לנו. כלומר להיות במצב של בחירה איזה מחשבות אנחנו רוצים לחשוב ולא על טייס אוטומטי. זה לשלב הבא. קודם לצבור נקודות של שקט.

הנה מקצת ממה שמספרים על חווית השקט הפנימי בקבוצות למידה שאני מלווה, בשם: נקודת שקט להצלחה, מימוש והגשמה אישית

ענת: "היכרות עם עצמי לכל הקולות החיצוניים, ניקוי הרעשים בראש, מיקוד, התבוננות והתחברות לרוגע ושלווה פנימית. כוח של תרגול שקט פנימי בקבוצה נותן חיבור ושייכות ועוצמה".

כוכב: "שקט עבורי זה רוגע, שלווה ניקוי ופינוי כל הרעשים לאתחול מחדש שמסייע להמשך התנהלות ברוגע תוך התמקדות בטוב הקיים"

רומי: "שקט עבורי זה להתנקות מרעשים של כל היום, להכנס למרחב אחר, למקום פסטורלי ונעים כולי חיוכים ושלווה"

אורנה: "השקט עבורי זו מתנה לעצמי להיות ברוגע והשלווה מגביר את החוסן הנפשי"

אתי:  "שקט עבורי הוא מרחב של הקשבה מרעשים חיצוניים ופנימיים וצלילה למעמקים במטרה לזכך את הנפש ונסיון להבנתו בצלילות הדעת"

השקט הפנימי מצטבר מתרגול להגיע ל"נקודת שקט"/ "נקודת אור" פנימית בתוכנו

היא מרחב של הוויה טבעית שלנו, הוויה שלווה ושמחה באופן טבעי ולשם אנחנו רוצים לתרגל ולהגיע כדי ללמוד לשלוט במחשבות, בהתנהגות לנוכח אתגרים בחיים האישיים שלנו.

מאפשר לשחרר דאגות ולהפוך מצבים רעים למשהו טוב ורב תועלת.

השקט מאפשר ללמוד על עצמי ולחזק יכולות וחוזקות פנימיים

שקט מאפשר לי לתרגל חיוביות ואופטימיות

אפילו ניתן לשנות מצבים שליליים לטובים עם כוח השקט

השקט מלמד אותי להבליג ולא להתפרץ, להפחית כעסים

השקט מאפשר להתאפק ולא להגיב באימפולסיביות

השקט אפילו מאפשר לאחרים להשתנות

השקט הפנימי גם מדבק אחרים

איך מתרגלים?

קודם כל מחליטים שרוצים ואח"כ מתחילים ב baby steps

פשוט מאד. להתחיל בקטן, הכי קטן, ואז להגדיל. הכוונה היא להצליח ולחוות את חווית השקט, כדי שאז יהיה שווה לכם להמשיך לתרגל. ותזכרו שמופנמות מאפשרת צבירת עוצמה ואילו מוחצנות מייצרת בזבוז.

להחליט שאתם עוצרים במודע 3 פעמים ביום, למשל, למשך דקה אחת בלבד. אתם מחליטים מתי. אתם בוחרים את הזמן לעצור. רק העצירה לכשעצמה היא כבר הישג.

בדקה הזאת תרשו לעצמכם לנשום. שאיפה דרך הנחיריים לחלל הבטן ונשיפה דרך הפה. זה הכל!!! רק לשים לב לנשימה. התבוננות בנשימה.

השקט ניתן לצבירה כמו חשבון בנק. ככל שנתרגל יותר, חשבון בנק השקט יגדל. איך יודעים שצברנו כוח של שקט?  מהם הסימנים לכך?

מי ששקט מבפנים -זה נראה על פניו וזה מקרין החוצה.

מוזמנים לשלוח שאלות  בווטסאפ 0544439343 ולהתייעץ איתי איך ללמוד את שפת השקט, שעוזרת למצוא יותר שלווה פנימית ומכאן גם להשיג מטרות בחיים.

כדי לעקוב אחרינו בפייסבוק לחץ כאן

לקריאת בלוגים נוספים

חיפוש מטפל מתאים
^