אמונות מגבילות ודפוסי התנהגות אוטומטיים

04/02/2020
אמונות מגבילות ודפוסי התנהגות אוטומטיים

אפקט פבלוב מתאר כיצד פבלוב לימד כלב לרייר בהישמע צלצול פעמון גם אם לא קיבל מזון. צלצול הפעמון יצר את ההתניה לריור. זוהי תופעה רפלקסיבית שאינה מערבת את המודעות. היינו מצפים שכלב ירייר רק כשיראה מזון והנה בתהליך אליו נחשף שוב ושוב הוא הגיב לצלצול פעמון וקשר את הצלצול למזון גם אם המזון לא הוגש. זוהי התנהגות רפלקסיבית שנלמדה באופן תת מודע. באותה מידה אנו נוהגים במכונית לאחר מספר שעורים , לרוב באופן אוטומטי מבלי לחשוב. אנו גם מסיטים במהירות את היד שלנו כשאנו חשים בחום רב באזור היד. אלו הן התנהגויות רפלקסיביות שמאוחסנות בתת המודע ואנו שולפים אותם באופן אוטומטי ללא מחשבה, ללא התערבות המודע שלנו.

לכל אחד מאיתנו יש מערכת חושים שתפקידה לקלוט ולתרגם רשמים מהעולם שסביבנו. אנו קולטים כל חוויה באמצעות חוש הראיה השמיעה, הטעם הריח והחישה, ומתרגמים אותם למחשבות רגשות ודפוסי התנהגות. התהליך מתחיל עם לידת התינוק ואפילו עוד בהיות ברחם אמו. החוויות הללו נצרבות בזיכרון ויוצרות דפוס התנהגות אוטומטי ללא שיקול דעת ובחירה כיצד להתנהג. לכל אדם מאגר עצום של אמונות לפיהן הוא חי ורובן נוצרו בגיל הצעיר מאוד בזמן שהביקורתיות עדיין לא בלמה ולא ביקרה את האמירות ששמענו מאנשים משמעותיים לנו שהשפיעו על חיינו. אמונות אלה שנוצרו אוחסנו בתת המודע שלנו והן נשלפות בכל עת על מנת לנהל את חיינו.

להלן ציטוט קצר מתוך ראיון עם שולי רנד שבו ניתן ללמוד על הדרך שבה החוויה שחווה בילדותו יצרה אצלו אמונה ודפוס התנהגות:

"מה שמאוד השפיע עליי היה המוות של אחי אהרל'ה בגיל צעיר. היינו בשליחות בפאריז והוא למד כאן בארץ בישיבה בנחלים. כשהייתי בסביבות גיל ארבע וחצי התברר שהוא חולה ועזבנו את פאריז ואותי שלחו לגדול אצל דודה שלי בנחלים. במושב קיבלתי שוק תרבותי. הגעתי מפאריז, ילד שהולך עם מכנסי שלושת־רבעי, ישר למושב נחלים. הייתי ילד שהולך לפי התלם ואפילו סוג של ילד מחונן. בגיל ארבע וחצי כבר ידעתי לקרוא בלי ניקוד והייתה לי שפה מאוד עשירה. היה נראה שאני הולך להיות ילד טוב כזה. הייתי בן חמש וחוויתי אז חוויות מיסטיות מאוד חריפות...כשאהרל'ה נפטר הביאו אותי לשבעה ואמא שלי ניסתה להסביר לי את המציאות ואמרה לי 'א־לוהים לוקח אליו את הטובים'. שם משהו נשבר באמונה שלי. אמרתי לעצמי – אם ככה, לא מתאים לי להיות טוב, שלא ייקחו גם אותי. מאז הפכתי להיות ילד בעייתי...." מאת  אלחנן ניר , ברל'ה קרומבי ט׳ בכסלו ה׳תשע״ט (17/11/2018 19:02)בתוך יהדות https://www.makorrishon.co.il/judaism/91859/

פגשתי מונחה בקליניקה שאמר שכל הרופאים שמטפלים בנפש האדם, הפסיכיאטרים, הם עובדי חברות התרופות ואין שום טעם בטיפול שלהם שכן הם לא מחויבים לחולה אלא לחברת התרופות. אדם עם אמונה כזו לא יצליח לקבל טיפול יעיל מרופא פסיכיאטר למרות שהיה זקוק לזה. האמונה שלו חסמה כל אפשרות לריפוי נפשי בעזרת פסיכיאטר.

בספרו הביולוגיה של האמונה (דר' ברוס, ה, ליפטון, 2018)  מוכיח המחבר (ביולוג בעל שם בינלאומי בתחום חקר התא) באמצעות סקירה אנליטית של מחקרים רבים שנערכו בעולם, כולל מחקרי הפיזיקה הקוונטית וחקר המוח והתא,  שהאמונות שולטות בביולוגיה של האדם ולא להפך.

הבנת הקשר בין גוף ונפש עושה את ההבדל בין העולם הישן ולחדש. בין העמדת הגוף הפיזי במרכז, לבין הקשר הבלתי נפרד בין הגוף הפיזי לנפש האדם, מצב רוחו, תנאי מחייתו והסביבה בה הוא חי ופועל. כל המחקרים שנסרקו בספר הנ"ל מוכיחים חד משמעית שקיים קשר חזק בין גוף ונפש ואף יותר מכך, הנפש משפיעה על הגוף. האושר והאמונה בו יכול להבריא את החולה. האושר הוא מפתח. כלומר האמונות שיש לו לאדם על עצמו ועל חייו משפיעות על תפקודו ועל בריאותו וכמובן על התנהגותו. אחת ממסקנותיו העיקריות בסקירת המחקרים הקיימים היא שמחשבות חיוביות מחזקות את הבריאות בכך שהן מחזקות את המערכת החיסונית של האדם. וכפי שכתב החוקר:

"האמונות פועלות כמו מסננים על עדשת המצלמה, משנות את האופן שבו אנו רואים את העולם. הביולוגיה מתאימה את עצמה לאמונות הללו......הגנים שלנו אינם מכתיבים לנו את החיים ויש לנו היכולת לשנות את חיינו אם נשנה את האמונות המנחות אותנו בחיים" (דר' ברוס, ה, ליפטון, 2018; הביולוגיה של האמונה , הוצאת פרג, מהדורת העשור)

על בסיס הבנות אלה מתוך שלל המחקרים מהעשורים האחרונים, התפתחו  גישות טיפוליות אלטרנטיביות מצליחות, אחת מהן היא  נלפ ודמיון מודרך .

NLP עוסק בחקר מבנה החוויה הסובייקטיבית המלמד אותנו כיצד המוח עושה את מה שהוא עושה ואיך אפשר לשנות התנהגויות מסוימות [או לחזור על אותן התנהגויות גם בעתיד במידה והיו יעילות עבורנו].NLP  היא ניהול שינוי הפרשנויות (האמונות) שאנו נותנים לעצמנו על מצבים שונים בחיים והאפשרות לשינוי הפרשנות הזו באמצעות הלמידה של החשיבה, השפה וההתנהגות הסובייקטיבית הייחודית של כל אדם. NLP עוסק בתכנות לשוני עצבי ומוביל את המונחה להפוך אתגר להצלחה.

לכל אחד מאיתנו יש פרשן במוח. הפרשן מושפע מכלל החוויות הלמידות והזיכרונות של האדם הבונה תבניות ודפוסי חשיבה שעוזרים לו לפרש את המציאות. הפרשן ייחודי לכל אדם. עדות לתפיסה והבנה זו באה לידי ביטוי לפני שנים רבות מאוד בספר הזוהר המספר על שני אנשים שרואים ייצור כלשהו. אחד אומר שזו פרה והשני אומר שזה שד. לכל אחד הפרשן הייחודי לו שפירש את המציאות החיצונית בה התמקד. ומי יכול להגיד לאחד צדקת ולשני טעית? הרי כל אחד מאיתנו הוא ייחודי, מיוחד במינו ולא ניתן להשוואה.

אנו עסוקים כל חיינו בלמידה מודעת ובלמידה בלתי מודעת. הלמידה הבלתי מודעת רבה בעשרות מונים על הלמידה המודעת.  אם שמעת עוד משחר ילדותך אמירות חוזרות ונשנות מהוריך שאין לך סיכוי להצליח הרי שזה מה שהטמעת לתוך תוכך וזה מה שיקרה בסופו של דבר. אתה תאמין שאין לך סיכוי להצליח.

לעתים קרובות אני שומעת אנשים שמתלוננים על כך שהיקום מזמן להם מצבים לא רצויים. לדוגמה: הם רוצים ליצור לעצמם זוגיות, מעוניינים לפגוש את האדם המתאים להם על פי איזה תסריט שיש להם במוחם  – אבל הם תמיד פוגשים, לדבריהם, את האדם מהסוג הלא נכון... למה זה קורה? אחרי תחקור אני מגלה שיש להם אמונה מגבילה – הנשמעת כמו:  "מערכת יחסים הן עניין מסובך". "אין יותר גברים טובים [או נשים טובות] כי הטובים כבר תפוסים". "אני לא מוכן לקשר – אני עסוק מדי" או "במערכת זוגית אדם מאבד את החירות שלו". עם מערך אמונות שכזה המאוחסן בתת המודע של אותו אדם אין סיכוי ליצור באמת זוגיות טובה. תת המודע שלו יעשה בדיוק מה שהאמונות מנחות אותו לעשות. תת המודע לא יאכזב אף פעם....כדאי לשנות אצל אדם זה את האמונות המגבילות המושרשות בתת המודע שלו. לאחר שינוי האמונות המגבילות אפשר יהיה לראות תחילתו של שינוי מתוך בחירה. זאת ועוד בגישת  NLP

כדי לעקוב אחרינו בפייסבוק לחץ כאן

לקריאת בלוגים נוספים

^