מה הוא טיפול התנהגותי-קוגניטיבי (CBT)?

28/06/2020
דר' אדוה דרור
דר' אדוה דרור
פסיכותרפיסטית
מה הוא טיפול התנהגותי-קוגניטיבי (CBT)?

הרבה מהקשיים שמהם אנחנו סובלים, נובעים מהדרך בה אנו מפרשים אירועים וסיטואציות בחיים שלנו. לא רק הפרוש משפיע, ברור שיש גורמים נוספים כמו גנטיקה,  אבל יש משמעות גדולה למה שעובר לנו בראש בעקבות אירוע מסוים, מהי המחשבה שעולה אצלינו. אותה מחשבה, משפיעה על הרגש שמתעורר ובעקבותיו על ההתנהגות שלנו. כלומר, מחשבות שונות מובילות לרגשות שונים ואלו - להתנהגויות שונות. המחשבה הראשונה שעוברת לנו בראש בארוע מסוים, היא אוטומטית וכנראה המקור שלה הוא בילדות המוקדמת שלנו, ששם התעצבו חלקים משמעותיים בתפיסה שלנו את עצמינו ואת העולם שסביבינו. אותה תפיסה בסיסית נקראת בשפה קוגניטיבית התנהגותית- אמונת ליבה או אמונת יסוד. לדוגמה; אם גדלתי בבית עם הורים מאוד ביקורתיים ודורשנים, יתכן מאוד שפיתחתי אמונת יסוד שאני חסרת ערך. אותה אמונת יסוד ליוותה אותי כל חיי ועיצבה לי מה שבשפה קוגניטיבית התנהגותית נקרא- אמונות מותנות, כלומר אמונות של; אם...אז... בדוגמה שלנו יתכן שאפתח אמונות מותנות כגון; אם לא אעשה דברים בצורה מושלמת אז אני לא שווה כלום, או לחילופין; אם אנסה להצליח במשהו גם כך אכשל אז עדיף לי כבר לא לנסות בכלל. מכאן והלאה סיטואציות שונות ואירועים שונים, מתפרשים אצלנו אוטומטית בלי שניתן על כך את הדעת, בהתאם לאותן אמונות יסוד ואמונות מותנות. כדי לחדד את הרעיון, אחזור לדוגמא שלנו: נניח שאצטרך להעביר במקום העבודה שלי פרזנטציה קצרה מול 10 קולגות ואחד הקולגות העביר עליה ביקורת, המחשבה האוטומטית שלי (בשפה קוגניטיבית התנהגותית) יכולה להיות; עשיתי פרזנטציה גרועה או יותר מכך- אני עובדת גרועה.

אז אמרנו שאמונות יסוד מובילות לאמונות מותנות שמובילות למחשבות יסוד. על פי אותו העיקרון בדוגמה שלנו;  אמונת יסוד; אני חסרת ערך ----> מחשבות מותנות;  אם לא אעשה דברים בצורה מושלמת אז אני לא שווה כלום -----> מחשבות אוטומטיות; עשיתי פרזנטציה גרועה. ניתן לראות היטב את הקשר בין אמונות היסוד שלי לדרך בה כיום אני מפרשת סיטואציות יומיומיות.

בפתח הדברים הסברתי שהרגשות וההתנהגות שלנו מושפעים מהמחשבות שלנו. מתוך כך, קל להבין שמחשבה כמו: 'אני חסרת ערך' תוביל לרגשות שליליים כמו: עצב, תסכול ובהתאמה גם מחשבה כמו: עשיתי פרזנטציה גרועה, תוביל לאותם רגשות שליליים. לעומת זאת מחשבה מאוזנת יותר, כמו למשל: עשיתי פרזנטציה טובה אך לא כולם העריכו אותה, תוביל לרגשות פחות שליליים.
טיפול קוגניטיבי התנהגותי עוסק בדיוק בכך- איתור הדרך שבה אנחנו מפרשים דברים ושינוי צורת המחשבה על אירועים. דרך זה יש פירוק או הפחתה של רגשות שליליים. המטפל יעזור למטופל לאתר את אמונות היסוד, המותנות והאוטומטיות שלו ודרך איתגור המחשבות הללו יחד, ימוססו אותן אט אט. האיתגור יכול להישאר ברמה הקוגניטיבית. לדוגמה המטפל ישאל את המטופל: האם קיבל פידבק מהקולגות האחרים? איזה פידבק קיבל? האם הוא מעריך את דעתו של אותו קולגה שביקר אותו? האם זה קולגה שנוהג לבקר גם אחרים? לרוב, על ידי שאילת שאלות כאלו ורבות אחרות, נגלה עובדות שסותרות את המחשבה האוטומטית, כגון; הרבה קולגות שיבחו אותו על הפרזנטציה, אותו קולגה שביקר אותו תמיד מבקר את כולם, אותו קולגה נפרד לאחרונה מאשתו ונהיה מאוד עצבני ובלתי נסבל במשרד ועוד ועוד...

לא רק דרך הקוגניציה יבחן המטפל עם המטופל את האמונות שלו, אלא גם בעזרת ההתנהגות, הרי מדובר בטיפול קוגניטיבי התנהגותי. המטפל יבנה יחד עם המטופל ניסויים התנהגותיים שיבחנו את ההנחות שלו ברמת קושי עולה. כלומר, תחילה יבנו ניסויים פשוטים יחסית ומאתגרים פחות עבור המטופל ורק לכשיתקדם הטיפול, יוכלו לעבור למשימות קשות יותר. לדוגמה, המטופל יקבל משימה לשאול קולגות אחרים כיצד היתה הפרזנטציה לדעתם. קודם לכן המטופל יעריך מה הוא חושב שיהיו תוצאות הניסוי ומה יקרה במקרה הגרוע ביותר וכיצד יתמודד עם כך ולאחר הניסוי יבחן יחד עם המטפל את התוצאות.

המטרה בטיפול CBT היא שבסופו של דבר, לאחר איתגור חוזר ונשנה של האמונות ברמה הקוגניטיבית וההתנהגותית, יצא המטופל עם תפיסות חיוביות יותר ומאוזנות יותר לגבי עצמו, לגבי אחרים ולגבי העולם.
 

כדי לעקוב אחרינו בפייסבוק לחץ כאן

לקריאת בלוגים נוספים

למציאת מטפל מתאים
^