ראיון עם דר' דורית קיי – תקשורת בינאישית אפקטיבית

22/06/2020
ד"ר דורית קיי
ד"ר דורית קיי
מאמנת אישית / קואוצרית
ראיון עם דר' דורית קיי – תקשורת בינאישית אפקטיבית

מה זו תקשורת בינאישית?

תקשורת בין אישית היא אינטראקציה בין אנשים שמועברת באמצעות אפיקים שונים. אנו מבחינים בין אינטראקציה מילולית, ואינטראקציה שאיננה מילולית. מכאן שהתקשורת יכולה  להיות בכתב, בעל פה, דרך מדיה (כמו כתיבת מייל) וכמובן גם בשפת הגוף שלנו. כשאנו מוסרים מסר לצד השני ,ישנם מספר רבדים שהצד השני קולט. אנחנו מודעים לרב המסרים שאנחנו מעבירים אך לחלק לא, בעיקר לאלו שמועברים דרך שפת הגוף שלנו. אנשים קולטים את המציאות הדבורה והכתובה באמצעות החושים: ראיה, שמיעה, ריח לדוגמא. העיבוד של המסר שנשמע או נראה (למשל בכתב) נעשה במוח של הצד הקולט את המסר. החשיבות של תקשורת בינאישית מדוייקת היא להעביר בדיוק את המסר שהדובר רוצה, באופן שלוקח בחשבון את מערכת היצוג של הצד השני. על כן, מה שאני עושה כשאני עובדת עם מישהו על התקשורת הבין אישית שלו זה בעצם לעזור לו להכיר את המסרים הלא מודעים של עצמו ושל הסובבים אותו. להבין מתוך השיחה מהם גורמי המוטיבציה של הצד השני, או בשפה פשוטה יותר-מה מניע אותו, איך הוא מקבל החלטות ופועל, ולהשתמש בערוצים אלו כשהלקוח שלי מעביר את המסר.

אז מה שאת עושה זה שימוש בסאב טקסט, בחלק הלא מודע?

נכון. מה שאני עושה זה לגרום ל-2 דברים:

  1. אבחון גורמי המוטיבציה – מה מניע את האדם לעשות פעולות. מזהים זאת דרך הקשבה לתבניות השפה. בנוסף, אני מלמדת אותו לזהות את זה דרך האדם האחר. למשל, יש לאנשים 2 גישות איך ניגשים לבעיות: א) עבודה לפי יעדים – השימוש של השפה יהיה בצורה חיובית. "אני צריך לסיים מהר את המטלות". ב) מניעת תקלות: "לפני הכדורסל, אני צריך לסיים את המשימה כדי שלא אאחר לפגישה שתסתיים מאוחר, ואז לא אלך לישון בזמן". נשמע הרבה תבניות של מילות שלילה. לכן כשארצה להעביר לאדם מסרים, אשתמש בשפה דומה לשלו. אחרת יווצר קונפליקט. בפרשנות של הדובר "המנהל שלי רוצה רק יס מנים". לא תמיד מדויקת, לעתים שינוי שפתי פשוט כמו שימוש בערוץ תקשורת מתאים, יעשה שינוי מהותי.

למה לא לשנות לו גישה?

אנחנו מאמנים את שריר ההקשבה. זו התקשורת האפקטיבית - להעביר את המסר בצורה שמתאימה לצד השני. המהות לא משתנה אלא ערוץ ההעברה. אפשר לדמות לאוטובוס: הנהג אוסף את הנוסע מהמקום שהנוסע נמצא בו. הנוסע נמצא בתחנה בדרך לתחנה המרכזית, יש תחנות בדרך. הנהג צריך להגיע ליעד דרך התחנות. כך גם בהעברת מסר – להתייחס למסרים ולערוצים שבהם נמצא הצד השני. שינוי גישה הוא הרבה יותר קשה, כיון שהוא דורש עבודה על דפוסי חשיבה של הצד השני, לא בכל מצב ועם כל אחד ניתן לעשות זאת. מה עוד שצריך לזכור שהתקשורת מטרתה להעביר מסרים, ולא כל שיח הוא שיח טיפולי יעוצי, וכשהוא לא, כדאי לשקול האם בכלל נכון להכנס לכך. הרבה יותר פשוט ללמד כיצד להקשיב על מנת לזהות את גורמי המוטיבציה באמצעות תבניות השפה, ולעשות בהם שימוש שמשרת את הדובר.

  1. התנהלות – איך עושים את הפעולות. למשל, יש אנשים שקולטים הכי טוב מראה. דוגמא: קניית מכונת כביסה – אנשים שקולטים הכי טוב מראה ירצו לראות את המיפרט הטכני. הם צריכים חומר כתוב. גם בהרצאות הם יצטרכו מצגת. ישנם כללים שאנחנו יכולים לזהות את גורמי היצוג באמצעות הקשבה לשפה. לדוגמא אנשים שמתמשים בביטוי: "מרגיש לי נכון, לבדוק את.." הם צריכים על פי רוב לפעול לפי תחושה ופחות על פי נתונים יבשים של ניתוחים סטטיסטיים בלבד. בכל מקרה תמיד זהוי דרך פעולה של הצד השני הוא תלוי הקשר.

אז בעצם את עוזרת לאנשים לזהות את הדפוס שלהם ושל האחרים?

נכון

אם אני מנהלת ולימדת אותי שהתקשורת שלי היא איקס - אם אני פוגשת מנהל אחר בשפה אחרת, עליי לדבר את השפה שלו?

נכון מאוד. ואני אתן דוגמא: למשל אנשים שמשתמשים בגוף ראשון. נמצא במחקרים שונים בהקשרי עבודה (ניתן לקרוא על כך בספרה של Shelle Rose Charvet. Words that Change Minds), שאלו אנשים מאוד אסרטיבים שלא אוהבים שאומרים להם מה לעשות. הם לא מגיבים טוב לפקודות או הוראות. הדרך לתקשר איתם היא להציע אלטרנטיבה. למשל: "תרצי שניפגש מחר ב-10 או ב12?" כלומר, הפגישה מתקיימת והבחירה היא מתי.

אנשים רגילים להקשיב לתוכן ולא לאיך אנשים מדברים. תפקיד המדבר הוא לשמוע את הסאב טקסט של הצד השני. באימון לתקשורת בינאישית את/ה לומד/ת את התבניות השונות ואיך לזהות אותן.

זה מגיע מעולם ה-(NLP (Neuro Linguistic  Programing, הקשר בין מחשבה, פעולות ורגשות. ריצ'רד בנדלר מצא שישנן מספר תבניות המסייעות לבני אדם לשמור על עקביות בתכנון המנטלי של אנשים לצורך העברת מידע. בשפת ה-NLP הם נקראים מטה פרוגרמס. התבניות הללו זוהו יותר מאוחר על ידי לסלי קמרון בנדלר ורוג'ר בילי, וצומצמו ל-14 קטגוריות על ידי שלי רוז שרבה. הרעיון הוא ללמד לזהות סט של תבניות שמאפיינות אנשים שונים. חשוב לציין שהתבניות הן תמיד תלוי הקשר. באימון לתקשורת בינאישית, אחד הדברים המרכזיים שאנו מתייחסים אליו, הם לדוגמא הקטגוריות של גורמי המוטיבציה. למשל, כיוון המוטיבציה של הדובר, מקור המוטיבציה שלו והסגנון שלו: האם הוא פרוצדורלי- מסודר וצריך לקבל את המידע בצורה מאורגנת או שהוא אופציונלי וזורם אינטואיטיבי?

תקשורת בינאישית פוגשת אנשים במרחבים שונים: ברמה האישית-השיח שלהם עם עצמם, ברמה החברתית- שיח זוגי והורי, שיח חברתי וכמובן שיח במקום העבודה. המטרה של אימון לתקשורת בינאישית אפקטיבית היא לאפשר לאנשים להגיע לתוצאות רצויות עבור עצמם בתחום שיבחרו, כאשר חלק אינטרגלי מהעבודה הוא לשים לב לדרך התקשורת שלהם עם העולם. בעולם מורכב כמו היום, שמקומות עבודה למשל אינם מובטחים לעולמים, ישנה חשיבות רבה יותר לדרך ההתנהלות של האדם, ועל כן לקיחת אחריות על שינוי, היא לא רק בעשיית פעולות כגון שליחת קורות חיים, אלא גם בניהול שיח מילולי וכתוב שישיג את התוצאות הרצויות עבור הדובר.

כדי לעקוב אחרינו בפייסבוק לחץ כאן

לקריאת בלוגים נוספים

חיפוש מטפל מתאים
^