תזונה בצל ה"קורונה"

15/04/2020
רונית שחר
רונית שחר
גוף-נפש-רוח
תזונה בצל ה"קורונה"

בימים אלו אתגר הבריאות גדל אצל כולנו, אך בעצם קיים מתמיד, בצורה כזו או אחרת...

אני רוצה להתחיל בשאלה: מהי בריאות?

התשובה הראשונה תהיה מן הסתם- העדר מחלה.  נכון, אך לא רק... עם השנים, ארגון הבריאות העולמי הרחיב את ההגדרה וטען כי "בריאות היא מצב של רווחה גופנית, נפשית וחברתית מושלמת..."

בעצם זוהי הוליסטיות. לשם, אנו הנטורופתים מתחברים, שואפים ומכוונים.

מקור השם נטורופתיה הוא ריפוי טבעי. בגדול, בין העקרונות, ישנה המלצה לאכילה מהצומח ולא מהחי, אך גישות שונות, למשל, תזונה לפי סוג דם, חולקות על עיקרון זה.

נקודה חשובה נוספת בנטורופתיה, היא ההתייחסות לכל אדם לפי האופי והבעיה הספציפיים שלו. המקור לבעיית לחץ דם גבוה למשל, יכול להיות אצל אחד סטרס ואצל שני עודף חלבון מהחי.

וכך, תמיד המחלה תסמן לנו איזו יציאה מאיזון של גוף-נפש.

כיום, בימי הקורונה המוזרים, כולנו קצת יצאנו מאיזון (ויש האומרים כדי לחזור אליו..).

כולנו הולכים יותר למקרר, קונים יותר, מנשנשים יותר כדי להירגע ומתנחמים בכל מה שמנחם.

כאן ברצוני לעזור לכם להיות טיפה יותר בריאים, גם ביום שאחרי.

לפניכם שלוש "עצות זהב" , לא קשות ליישום אך משמעותיות למדי:

  1. חזקו את מערכת החיסון שלכם ואת המערכת העצבית שלכם - כיצד?

חיסון- על ידי צריכה של ויטמין D וויטמין C או צמח האסטרגלוס.

להרבה אנשים ישנו חסר בויטמין די ( בין אם מודעים אליו או לא). ויטמין זה הינו בעל תפקיד קריטי להמון תפקודים בגוף, אך לעניינינו, חשוב בהגנה מפני זיהומים ודלקות.  מומלץ לקחת 2000 יחב"ל ליום. הוא זול וללא צורך במירשם. זכרו, הערך שלו עצום למניעה.

אסטרגלוס בכמוסות. האסטרגלוס הינו אחד הצמחים שמייצרים הסתגלות של מערכות גופנו למצבי דחק, עוזר לתהליכי עיכול, סטרס, ומעלה את ספירת כדוריות הדם הלבנות.

         לחיזוק מערכת העצבית- מומלץ לשתות תה צמחים כגון מליסה. תה שכזה בערב, בריא ומרגיע.

  1. אכלו ירקות ופירות בצורות שונות - הסיבים הנמצאים בירקות מוציאים איתם ממערכת העיכול שומנים מיותרים, ונותנים הרגשת שובע. כמו כן, הם מגדילים את כמות הויטמינים והמינרלים שלנו, שזקוקה לחיזוק, בייחוד כעת.
  2. שימו לב לאכילה הרגשיתהשהות בבית וחוסר המעש גורמים לנו ולילדינו לחפש נחמה ועניין כלשהם... ומה שהכי זמין ומפיק סיפוק מיידי, זה האוכל שסביבנו. אך האם זהו אוכל בריא ומזין? האם תועלתו לטווח הקצר זהה לתועלת לטווח הרחוק? האם ישנה נטייה להשמנה/לחולי למי מבני המשפחה..? האם אוכל יכול לגרום לסטרס? והאם חיפוש אחרי האוכל מפתח אצלנו שליטה או ויתור?

אוכל הוא אחת ההנאות בחיים, זה ברור. עם זאת, איננו רוצים שדבר זה ינהל אותנו וחיינו יסתובבו רק סביבו. כמו כל דבר, אם ננהל את היחסים איתו, לא הוא ינהל אותנו, נוכל להפיק כל מה שצריך, בריאותית, תזונתית ורגשית, ללא נזקי המשנה הנילווים לכך.

אציע עכשיו כיצד לעשות זאת:

ראשית אומר כי זוהי הזדמנות מצויינת לביסוס הרגלי אכילה טובים. אנו יכולים לאכול 3 ארוחות עיקריות ביום, של אוכל בריא ומזין ועוד 3 קטנות של פרי, אגוזים ואפילו תה ועוגייה.

אי הסדר בארוחות- יוביל לכאוס בתחומים אחרים גם. אך הבעיה בכללותה היא שאיננו יודעים מתי המשבר הזה יסתיים ומוצאים עצמנו מחפשים שקט תעשייתי עם הילדים, מתוחים ונסערים בשל היציאה לחל"ת, דואגים להורינו, לעתיד... ומנסים להרגיע זאת על ידי מזון. כך נכנסת האינטליגנציה הרגשית שלנו...שימו לב לשלבים אלו:

השלב

משמעות האכילה הרגשית

זיהוי- היכולת לזהות מצב רגשי שלנו ושל אחרים

 זיהוי מצב פנימי של תסכול/עצב/חשש/ שעמום

הכרת ההשתלשלות הטבעית של הרגשות- היכולת להבין מה מפעיל אותי

זה מגיע כשאני דואגת/ כשאני חסרת אונים לגבי משהו/ משועממת..

הפעלת שיקול דעת בנוגע לרגשותינו ולרגשות האחרים

זה מלא קלוריות, ארגיש לא טוב, זה לא בריא, וגם ארגיש אשמה בסוף..

התמודדות עם המצב בצורה הולמת- היכולת להפעיל שיקול דעת ולהתמודד עם רגשותינו ועם אלה של האחרים

למצוא משהו לעשות, לעשות מדיטציה, לנוח 20 דקות, לבשל משהו בריא, התעמלות, יוגה.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

איפה החלק החזק שלכם? איפה החלק שזקוק ליותר מודעות?

ולסיום, הרבה שואלים ודואגים לגבי הילדים... תשובתי הפשוטה והאמיתית היא- הילדים הם חיקוי שלנו :) אם הם יראו אתכם מתעמלים קצת, יוצרים        ומייצרים, קוראים ומשחקים, מבשלים בריא ככל שניתן, מקפידים על סדר בארוחות וגם מתפנקים לפעמים...זה הלימוד הכי טוב ונכון. הכל במידה.

תהנו מעצמכם, מהילדים, וממה שיש לתקופה זו להציע לנו בכל זאת.

כאן, לכל שאלה ועזרה לאורח חיים בריא, גוף ונפש, בימי הקורונה ובכלל.

שלכם,

רונית

כדי לעקוב אחרינו בפייסבוק לחץ כאן

לקריאת בלוגים נוספים

^