הגיל השלישי בתקופת הקורונה

30/03/2020
אורה לשם יקובוביץ
אורה לשם יקובוביץ
מטפלת התנהגותית קוגניטיבית
הגיל השלישי בתקופת הקורונה

בתקופה זו שגרת החיים של כולנו השתנתה והיא מאתגרת מאוד, על אחת כמה וכמה עבור בני הגיל השלישי שנמצאים כעת מבודדים באופן ממשי. הבידוד יכול להשפיע גם במובן הנפשי ריגשי ולגרום לעלייה בתחושת הבדידות, עלייה ברמת חרדה ודכאון.

היבט תפקודי: חשוב מאוד לבנות ולהתנהל על פי סדר יום קבוע: שעות קימה, ארוחות, פעילויות בית – נקיון, כביסה. כל אותן פעולות שגרתיות שיוצרות את המסגרת היומית.

כדאי לעשות פעילות ספורטיבית כמו מתיחות, תרגילי חיזוק – אם על ידי שימוש ביוטיוב, זום  ואפילו לחזור בבית על שעור/תרגילים שעושים בחוג קבוע בו השתתפו עד כה. קריאה, צפייה בטלוויזיה, למידת נושא חדש: שפה, בניית דף פייסבוק, תשבצים מורכבים ועוד – איתגור אינטלקטואלי קוגניטיבי.

היבט רגשי/נפשי: קבלה של דברים שאין ביכולתנו לשנות, מחויבות לפעולה ביחס לדברים שיש באפשרותנו לשנות.

נתייחס אל המחשבות שעולות במוחנו כמחשבות בלבד ולא עובדות:

  • נשמור מרחק ביננו למחשבות:  "יש לי מחשבה שאני חלש..." במקום "אני חלש".
  • לאמץ שפת התבוננות במקום הזדהות: "אני שמה לב שעוברות אצלי מחשבות שיפוטיות/מייאשות".

ננסה לפתח יכולת לקבל את הרגשות:

  • לתת רשות לרגשות השונים להיות , לא צריך לאהוב/לרצות/להעריך אותם, אלא שיהיו כפי שהם.
  • חמלה עצמית – להניח יד על מקום הכאב הנפשי ולנשום אליו בעדינות.

שאלות מגדירות מציאות:

  • לשאול שאלות באופן חיובי.  "מדוע אני לא מצליחה לצאת מהחרדה"? במקום זאת " מה עוזר לי להצליח ולהתעודד למרות הנסיבות והתנאים"?

הפניית קשב לטוב והכרת תודה:

  • תהליך אקטיבי של מיקוד הקשב – רשום 3-2 דברים טובים שהיו היום. "דיברתי עם הנכדים בוידאו, ציירתי ויצרתי".
  • הכרת תודה כהבנה בכמה השגנו, כמה עשו בשבילנו, מיקוד במה שעובד ופחות בדשא של השכן.

לחיות  ולהתענג בהווה:

  • התענגות וזרימה - להיות שקוע בחוויה בהווה להתמסר לחוויה. למשל: ציור, להיות בהווה בתהליך היצירה שלו.
  • להיזכר בבילוי מהנה משפחתי או חברתי ולדמיין אותו לפרטי פרטים. (זיכרונות עבר חיוביים).
  • דמיינו אירועים משמחים עתידיים לפרטי פרטים.

משפחה וחברים:

  • יחסים בינאישיים קרובים משפעים ביותר על אושר וסיפוק. לדבר עם בני המשפחה וחברים טלפונית, לקיים שיחות וידאו וואטסאפ/זום.

לסיכום: בתקופה מאתגרת זו, טבעי להרגיש חרדה וחוסר אונים ויחד עם זאת להמשיך לתפקד אקטיבית הן על ידי סדר יום והן  חיזוק היבטים רגשיים כדי שהרווחה (well being) ואיכות החיים שלנו יבואו לידי ביטוי.

כדי לעקוב אחרינו בפייסבוק לחץ כאן

לקריאת בלוגים נוספים

^