ראיון עם ענת דומוש- טיפול באמצעות גינון

28/06/2020
ענת דומוש
ענת דומוש
מאמנת אישית / קואוצרית
ראיון עם ענת דומוש- טיפול באמצעות גינון

מה זה טיפול באמצעות גינון?

טיפול באמצעות גינון בדומה לטיפול באמנות, הוא טיפול השייך לעולם ההשלכתי. כמו שבטיפול באומנות, "שמים" את עולם הנפש על הנייר, על החומר, או על כל מצע אחר לעבודה, כך בטיפול בגינון "שמים" את עולם הנפש בגינה. בנוסף, עצם השהיה בטבע, עם הציפורים, הרוח והשמש, נותנת תחושה תרפויטית.

ניתן להשתמש בטיפול באמצעות גינון בקבוצות או בבודדים. אני כמטפלת באמצעות גינון אוהבת לשלב את הכלי הזה כחלק מאימון אישי, הדרכת הורים או טיפול רגשי.

רגע, תסבירי לי, האם בטיפול אני "שותלת גזרים" אצלך? אצלי? כלומר, אני פשוט עובדת בגינה?

הטיפול עצמו נעשה בגינה שלי או של המטופל. זו מעין קליניקה חיצונית. אפשרות אחרת, אם זה במערכת, אז בגינה של המערכת (של מרכז היום / בית אבות / בית ספר). העבודה יכולה להיות בעציצים ואדניות ולא רק באדמה.

כאשר עבדתי בבית הספר, לכל ילד הייתה ערוגה משלו. העבודה הייתה יחידנית או בזוגות.                        

הדרך בה אני עובדת: בתחילת המפגש יושבים סביב שולחן, בגינה, מספרים איך עבר היום או השבוע ואז ניגשים לעבודה בגינה האישית. כל מטופל (במקרה של העבודה בבית הספר המטופלים היו ילדים אך דבר זה מתאפשר גם עם מבוגרים) בוחר איך הגינה שלו תראה: עמוסה, ריקה, עם עשביה או לא, מה שותלים וכן הלאה.. אני נוהגת גם להשתמש בבובות שממלאות תפקיד כשומרי הגינה שלנו. בחירת הבובות, וחשיבה על מה הן שומרות מביאה לשיח עמוק יותר. השימוש במטפורות כאן עוזר להגיע לנפש המטופל.   

כלי נוסף שאני נוהגת להכניס לעבודה הטיפולית בגינה הוא טיפול בעזרת ארגז חול.                                                                                            

הסטינג הטיפולי מתחיל בשיח, ממשיך לעבודה בגינה ומסתיים שוב בשיח, איסוף ועיבוד החוויות. העבודה בגינה היא לא רק שתילה, זריעה או גירוף. היא גם כוללת יצירה בחומרים מהטבע, משחקים, עבודה בבוץ ואף חפירת בורות. בזמנים בהם עבדתי בבית ספר, קרה כי במשך שעה שלמה הילד חפר בורות...

מה החלק הטיפולי בלחפור בור? עם מה הילד יוצא?

זו דרך נפלאה להוציא אגרסיות ולהשתמש בפלטפורמה הזו לשיחרור, כמו שאיפשרתי ריצה בגינה, או צעקות כדרכים נוספות לשיחרור אגרסיות וכעסים.

אז הוא יכול באותה מידה לשחק כדורגל? לצייר?

נכון. אבל אצלי בגינה, הוא יכול להיות מי שהוא בלי שיעירו לו ובלי שיתנו לו ציונים. הוא יכול לבטא את היכולות ואת הכישורים שלו, שלא מתאפשרים לו לבטא בכיתה.

בעצם, את מדברת על עבודת גינון כסובלימציה לאגרסיות - אז איפה המקום של המטפל ולמה שההורים לא יתנו לו לנקות את הבית במקום?

כדי לענות על השאלה הזו, הכי טוב לתת דוגמאות. כמו שכבר אמרתי אני משתמשת הרבה במטפורות בטיפול:

דוגמא 1- ישנו צמח שנקרא ירקה (בתמונה המצורפת) – צמח בית בלי פרחים כמעט, בעל עלים מאורכים בצבע ירוק ולבן ששולח שלוחות. בקצה השלוחות צומחים צמחונים קטנים, כעין ילדים של צמח האם. זה צמח שמשמש אותי הרבה בטיפול, בדומה לצמח התותים, שגם הוא שולח שלוחות.                                                                                                      

היה לי מטופל, ילד עם קושי בפרידה מההורים ובנוסף חווה גם גירושים. בעבודה עם צמח הירקה, דיברנו על השלוחות הללו ועל כך שקשה ל"ילדים" בקצה השלוחה להיפרד מצמח האם. הדרך בה צמח הבת יכול להיפרד מצמח האם היא קודם כל על ידי שתילה באדמה עם השלוחה, ורק אחרי שהוא מתבסס באדמה ומוציא שורשים, ניתן לחתוך ולהפריד מצמח האם. לאחר מספר מפגשים בהם עבדנו ובדקנו את צמח הירקה, ומה מצב "הילדים" שלו, הילד החליט שהוא יכול להיפרד מההצמדות להוריו כמו הצמח.

דוגמא 2- בבית הספר בגינה האישית של הילד בה הוא גידל את הירקות שלו, צמחו לו מסביב לירקות גם הרבה עשבים שוטים. כאשר המורה באה לראות את גינתו, היא העירה לו על העשבים, אך הילד סירב להוציא אותם, מכיוון שזה הזכיר לו שכשהוא מתנהג לא יפה מסלקים אותו מהבית והוא רוצה לתת מקום לכולם. במקביל, הורי הילד עברו אצלי הדרכה, ובעקבות סיפור זה, הם שינו את הגישה שלהם אליו. בסוף השנה, הילד ביקש להוציא את העשבים השוטים מהגינה שלו. 

דוגמא 3-  אימנתי אשה מבוגרת. הנושא היה קושי שלה במערכות יחסים. הסתכלנו יחד על התכונות האופייניות שלה והקשר שלהן למערכות יחסים. היה לה יותר נח לדבר על התכונות שלה דרך הצמחים מאשר בשיחה רגילה. הבאתי לה כל מיני סוגים של סוקולנטים וצמחים אחרים וביקשתי ממנה לבחור צמחים שמשקפים תכונות שונות שלה. היא בחרה ונתנה שם לכל צמח המאפיין איכות ששייכת לאישיות שלה. כך היא היתה מסוגלת להסתכל על עצמה מהצד ולהבין את ההתנהלות שלה במערכות יחסים דרך הצמחים. כשסיימנו את הטיפול הכנתי לה עציץ שמורכב מכל הצמחים המהווים סמל לתכונות שלה. זו היתה זריקת עידוד לדרך.

דוגמא 4- ילד בבית הספר שעבד איתי בגינה ובו"ז עבדתי עם ההורים שלו על הצבת גבולות. הילד ביקש שאשים שער לגינה, וכל מפגש השער הלך לאיבוד והוא חיפש אותו מחדש. בסוף השנה, אחרי שעברנו תהליך עם ההורים, בסיכום הילד אמר שהוא לא זקוק יותר לשער, שהיה זקוק לו בתחילת השנה.

דוגמא 5- בפגישת הדרכה לקבוצת מטפלים צעירים לגינון, שהתרחשה לאחרונה, כמפגש ונטילציה לאחר הקורונה, הבאתי עלים של סברס מכל מיני סוגים (מקומטים, חדשים, צעירים יותר, מבוגרים יותר). ביקשתי שכל אחד יבחר איזה עלה של קקטוס מייצג אותו, איך הוא יכול לרכך את הקוצים שלו ובאיזו צורה. כל אחד מהם הוציא יצירה אחרת שהובילה לשיחות מעניינות.

מה ההבדל בין טיפול באמצעות גינון לבין אימון בעזרת כלים מהגינון?

ההבדל העיקרי הוא שהאימון יותר ממוקד למטרה ספציפית אחת ומוגדר במספר מפגשים. טיפול הוא קצת יותר רחב טווח ופחות ממוקד בנושא אחד.

מתי זה טיפול במערכות יחסים ומתי אימון?

תלוי מאוד במטופל ובצורך שלו. לאיזה עומק רוצה להכנס? כמה מוכן לחשוף? האם רוצה משהו קצר טווח ולא מעמיק או משהו רחב עם פחות מטרות ממוקדות.

למי מתאים טיפול בגינון?

לכל מי שאוהב את התחום, לגעת באדמה, בצמחים וכן הלאה.

מתאים לכל הגילאים.

יש גם גינון טיפולי עם נכים ופגועי נפש ששם עובדים יותר עם החושים: המגע, הטעם, הריח, פעולות מוטוריות.

מה ההבדל בין טיפול באמצעות גינון לבין טבעתרפיה?

טיפול בגינון וטבעתרפיה מאוד דומים,  אבל טבעתרפיה זה בעיקר הליכה בחוץ בטבע ולאו דווקא מתעסקת בגינון.

כדי לעקוב אחרינו בפייסבוק לחץ כאן

לקריאת בלוגים נוספים

למציאת מטפל מתאים
^