"מה בעיתוני הערב מבשרת הכותרת?"* - תקופת חגים בימי קורונה היא אתגר נפשי עבור רבים

14/09/2020
יעל בר-און
יעל בר-און
פסיכולוגית
"מה בעיתוני הערב מבשרת הכותרת?"* - תקופת חגים בימי קורונה היא אתגר נפשי עבור רבים

זה תקופה ממושכת שבה משבר הקורונה מזמן לנו אתגרים מורכבים. השנה מתקיימים חגי תשרי כשמשפחות רבות עוברות בידוד ואף חולי, בעוד אחרים חווים חרדה מפני פגיעה בבריאות ובתוך כך ריחוק חברתי וניתוק מבני המשפחה או החברים בערבי חג ובמהלך ימי סגר. אין ספק שמדובר במצב שמשפיע על רובנו, במידה כזו או אחרת, ובכל מקרה יכול להוסיף היבטים חזקים של מתח ולהגביר תחושות של אוזלת-יד ודכדוך, אפילו ייאוש.

בערבי חג צפויים הרגשות הקשים לגאות. מדובר בקשישים שחווים געגועים לקרובים וחברים שנפטרו, רווקים והורים יחידניים, אלו שעברו משברים ופירוק של משפחות בעקבות גירושין או פרידות זוגיות, מי שחווה שינויים ואירועים משני מציאות לאורך השנה ומצוי בהשוואה למצבו בשנים קודמות.  

תקופות חגים נחשבות למצבי סיכון נפשי. מעידה על כך עלייה משמעותית בפנייה לערוצים לקבלת סיוע נפשי בסמיכות לערבי החג.

בזמן זה אנו נדרשים לרגישות מוגברת לאנשים שסביבנו. זוהי הזדמנות להכין את עצמנו לקראת חגים בתקופת הסגר ולסייע לעצמנו ולמי שיקר ללבנו לעבור את התקופה הקרובה בדרך חיובית יותר וכזו שתקטין את הכאב הנפשי:

  1. מודעות למצב: חשוב לבחון את האופן שבו החגים הקרבים מעסיקים את מחשבותינו (לדוגמא: 'איך אני הולכת לעבור את זה'? במשאלות להיעלם בהם, להתרחק מהם, לנסות לא לחשוב עליהם וכד'). בנוסף לכך, כדאי לבדוק מהן התחושות העיקריות המלוות את המחשבות והאם מדובר ברגשות שליליים שהולכים וגוברים. במידה ורוח הדברים של המחשבות והרגשות השליליים גוברת, כדאי להיערך לכך מבעוד מועד.
  2. להקפיד על לוח-זמנים מובנה : התארגנות לקראת תקופת החגים וערב החג בכלל, חשובה ביותר והיא הבסיס שיאפשר לעבור אותם בהצלחה ובאופן שיהיה עדות מרשימה לכוחות הנפש. חשוב מאוד לתכנן לפרטים את כל הפעולות שעומדות בפנינו ואת משבצות הזמן שנועדו לצורך כך, כולל פרקי זמן 'חופשי' (כדי לצפות בסרט או לקרוא, למשל, למיין בגדים או לארגן את חדר-העבודה). כך, גם פעולות מסיחות ונעימות (כמו בישול, קריאה, צפייה בסרט) יכולות להיות מתוכננות ומובנות בתוך לוחות-הזמנים. חשוב לארגן את סדר-היום בצורה מהודקת, מפורטת וכזו שמכילה גם שגרת יום. אנא אל תחרגו מתוכנית זו – ההקפדה על הביצוע היא הישג לא מבוטל והיא המפתח לשמירה על בהירות כדרך יעילה להתמודדות במצבים נפשיים קשים.
  3. תנו לגופכם לסייע: היכולת לחוות תחושות גופניות נעימות חשובה להפגה של מצבי סטרס ולקידום היכולת של בני-אדם להתמודד לאורך זמן. לכן לוח-הזמנים צריך לכלול מצבים מרגיעים ומפיגים, מקלחות, עיסויים, הרפיה, אפיה, יצירה, האזנה למוזיקה מרגיעה ועוד. כמו כן, באירועים כאלה משמעותי להקדיש פרקי זמן קבועים לפעילות גופנית - המשחררת אנדורפינים ומעודדת תהליכים מרפאים.
  4. לצאת אל העולם: לאור יש השפעה על מצב-הרוח ולאור יום בפרט. לכן, בזמנים שבהם הימים מתקצרים, מומלץ להגביר את התאורה המלאכותית. כמו כן, צריך להקפיד לצאת אל האוויר הפתוח ובמיוחד לכוון לשהייה במקומות שבהם עוברים אנשים. נוכחות אנושית, גם כשאינה מוכרת, מייצרת מעגלי תמיכה.
  5. לברי המזל שביננו: זה הזמן, יותר מתמיד, לאתר 2-3 אנשים (בני משפחה, שכנים, קולגות) שיתכן וחווים מועקת חג ולייצר קשר מכל סוג עמם. זוהי תרומה מיוחדת ומחזקת לתקופות החגים, עשיית הטוב והתמיכה החברתית מזכירה שאנו רקמה אנושית אחת ומקטינה את הסבל של מי שנמצא מסביבנו. יש לה ערך עצום.

 

שתהיה שנה טובה, שנחתם לטובה ושנשכיל להכיר בברכותיה!

 

*השורה מ-'שיר תשרי' של רחל שפירא

כדי לעקוב אחרינו בפייסבוק לחץ כאן

לקריאת בלוגים נוספים

חיפוש מטפל מתאים
^