בין עצמאות לאומית לעצמאות אישית

27/04/2020
אלי כהן
אלי כהן
פסיכולוג
בין עצמאות לאומית לעצמאות אישית

המשורר ר' יהודה הלוי, שקשר את נפשו עם הארץ בעודו חי בספרד של ימי הביניים כתב: "ידידי, השכחת". הפירוש המסורתי לפיוט המרגש הזה מזהה כמובן את הידיד עם אלוהים. אבל פרשנויות מודרניות יותר מוצאות בקריאה הזו פנייה אל העצמי. הידיד הוא בעצם הנפש שלי.

הפרשנות הזו ברוח השיח על זהות הסובייקט, הופכת את שאלת היסוד של הפיוט, "ולמה מכרתני צמיתות למעבידיי?" לביטוי של שעבוד עצמי, בניגוד (או בנוסף) לשעבוד הלאומי.

יום העצמאות הלאומי שלנו נחגג שלושה שבועות בדיוק לאחר הפסח. זה בוודאי לוקח זמן מרגע ששוברים את האזיקים ונמלטים מידי הגורם המשעבד עד שניתן לקחת נשימה עמוקה הרחק מהסכנה הממשית ולהכריז על עצמנו שאנחנו חופשיים.

אבל השעבוד הפנימי למעביד שהוא בעצם הנפש שלנו, הוא עמוק יותר וקשה הרבה יותר להכריז עצמאות כנגדו. מאז המצאת הפסיכואנליזה, למדנו להכיר כי האופנים בהם אנחנו משועבדים על ידי עצמנו מקבלים את כוחם מהיותם לא מודעים. הטיפול הנפשי חותר לפרוק את המנגנונים המשעבדים האלה מכוחם על ידי חשיפה שלהם לאור התודעה.

אנחנו רגילים אולי לחשוב שהדברים שאליהם אנחנו משועבדים בשעבוד עצמי הם הדחפים שלנו, התאוות והתשוקות שלנו, הצרכים החומריים שלנו. אם אלה הנוגשים שמשעבדים אותנו, הם לא אחרים מאשר אלה שמממשים את השעבוד הלאומי שלנו. אלא שיש כאן מנגנון מתוחכם וערמומי הרבה יותר. הוא מתוחכם כי המעביד הוא לא באמת העצמי שלנו, אלא החברה והתרבות שהתחפשו בצורה ערמומית להיות אנחנו.

המטופלים שלנו שחווים ריקנות או חוסר יכולת להסתגל לדרישות החברתיות מראים שהם איבדו את היכולת להבחין עוד בין רצון לבין צורך. הם אימצו את הציפייה לעמוד בסטנדרטים מסוימים, בחינת 'צריך'. אבל בטיפול הם מגלים שהם לא מזדהים באמת עם הסטנדרט הזה, שהוא מעולם לא היה שלהם. זה רגע קשה בטיפול, בו המטופלת מגלה שהאגו האידיאלי שלה, מכיל בתוכו רק אידיאלים של החברה; לעולם לא של עצמה. שנים של ציפיות והטמעה של האידיאלים האלה לתוכנו, גרמו להם להיראות כאילו הם שלנו, גם אם כל הזמן מה שבאמת הרגשנו מולם היה תחושה חזקה של ניכור. ככה איבדנו את היכולת להכיר במה שאנחנו רוצים.

העצמאות הלאומית שלנו באה בשני גלים הנישאים על פני גשר היסטורי. הגל הראשון הוא היציאה ממצרים, שמובנה היה לשבור את האזיקים; הגל השני הוא סיום המנדט הבריטי, שמובנו היה לאמץ ריבונות עצמית. והעצמאות האינדיבידואלית גם היא תבוא בשני גלים, הנישאים על פני גשר הטיפול הפסיכולוגי. הגל הראשון הוא סיום דיכוי העצמי על ידי מנגנוני ההגנה של השוטר החברתי, הסופר-אגו; הגל השני הוא תביעת הריבונות על העצמי בצורת הביטוי "אני לא צריכה, אני רוצה". בסופו של דבר, אנחנו מכנים את התהליך הזה "גילוי העצמי", אבל באמת מדובר כאן בשלב ראשון של הצהרה על קיומו של העצמי מתחת לדיכוי ובשלב שני של עיצוב העצמי באופן חופשי בעצמי.

אז תדליקו מנגל ותנפנפו לכבוד העצמאות רק אם אתם רוצים ולא כי צריך.

 

יום עצמאות שמח.

כדי לעקוב אחרינו בפייסבוק לחץ כאן

לקריאת בלוגים נוספים

חיפוש מטפל מתאים
^