עצור- גבול לפניך!

22/07/2020
רויטל ינאי דברת
רויטל ינאי דברת
מאמנת אישית / קואוצרית
עצור- גבול לפניך!

ימי קורונה מבלבלים באויר. אנחנו כמבוגרים מבולבלים מה מותר, מה אסור, האם זה מדבק וכמה? מותר להתחבק? מותר לבקר את סבא וסבתא? איך עושים את זה בימים אלו? אחרי הכל בכל מקום יש כללים ואיסורים- אסור לגעת , אסור לצאת מהבית, צריך לשמור מרחק מאחרים, לא ללכת לים, לא להפגש עם אנשים שאני אוהב. זה ממש מתסכל.

גם בחיי המשפחה, אנחנו ההורים שמים הגבלות נוספות, אז למה צריך עוד איסורים?

ילדים ובני נוער הם אנשים צעירים שמבינים התנהגות. מבינים את המסר הסמוי. ולכן מה שחשוב במיוחד זה איך שאתם מדברים.

קודם כל בידקו עם עצמכם: איך אתם מגיבים לגבולות? איך אתם מגיבים להגבלות? האם אתה האדם שמקשיב להנחיות ופועל על פיהם? האם האמירה שלך היא: "אף אחד לא יגיד לי לאן ללכת"? זו הזדמנות לבחון פנימה מה הגבול הפנימי שלי ובהתאם להבין איך אני מציב גבולות גם בבית.

אדם שמתקשה לקבל את ההגבלות, יתקשה להגביל – להציב גבולות בבית. אדם שמבין את ההגבלות, לא מקבל אותם, אך פועל לפי ההנחיות, זה אדם שיוכל להציב גבולות ביתר קלות. בכל בית חייבים להיות חוקי יסוד ובהתאם כללים שנגזרים מהם. לא צריך שיהיו הרבה חוקים. יחד עם זה הם צריכים להיות מבוססים על הבנה, התחשבות ויחסים טובים. ככל שמערכת היחסים תהיה טובה יותר, כך בני הבית יפעלו בכבוד אחד לשני וכללי ההתנהגות בבית יהיו ידועים וברורים לכולם.

אז איך עושים את זה?

  1. דברו עם הילדים על המצב שקורה בארץ - הם זקוקים לעוגן יציב ואתם הכתובת עבורם. שאלו אותם מה דעתם, הקשיבו לתחושות שלהם ובדקו איך אתם יכולים להקל על התחושות המורכבות הללו. זכרו, אנחנו ההורים מתקשים לקבל את המצב הנוכחי ולכן הילדים ובני הנוער לא יודעים בדיוק איך לקבל את כל מה שקורה סביבם ולכן אתם הפרשנים או התרגום של הסרט המורכב הזה. דברו איתם והסבירו להם את המצב כפי שאתם רואים אותו. שתפו אותם בתחושות שלכם, שגם אתכם זה מפחיד/ מלחיץ ויחד עם כל הקושי, בזכות הביחד הזה, נצליח לעבור את התקופה כמשפחה. בידקו איתם למה הם זקוקים.
  2. קבעו כללים יחד- הכינו לעצמכם ערב משפחתי באווירה רגועה ונעימה ובידקו עם בני הבית מה הכללים ואיך הם חושבים שנכון לפעול בימים אלו. אתם תתפלאו, הם יגידו דברים נפלאים. רישמו הכל. כל רעיון שיש לילדים הוא מבחינתם החלק הקטן שבו הם ישפיעו על הציביון המשפחתי.
  3. עכשיו כשיש הכל, בידקו איתם איך עושים את זה - אפשרו להם להיות חלק משמעותי מיצירת התשתית של הכללים בבית. זה יאפשר להם להיות אלו שמשפיעים ולא רק אלו שמקבלים את הכללים כמו שהם. אפשרו להם להיות יצירתיים. בזמן שאנחנו בבית (בידוד, סגר או החלטה על צמצום זמן בחוץ) – מה עושים? איזו אפשרויות יש? כמה זמן מסך? האם אפשר לראות חברים? ממתקים? מתי מקלחות? מתי ארוחות ערב? תשאלו את כל השאלות ונסו לענות על זה יחד. פיתחו משא ומתן על הדברים. בסופו של דבר, תייצרו לעצמכם תשתית עם עוגנים קבועים, לדוגמא: זמן קימה בבוקר, זמן מסך, מתי הולכים לחברים? אפשר לאכול בחדרי השינה? מתי חוזרים מחברים? זמן משפחה וכו'.
  4. תוצאות טבעיות – דברו איתם מה מבחינתכם ומבחינתם קורה כשהם לא עומדים בכללים, לדוגמא: "לא באת לאכול כשקראנו לך – שעת ארוחת הערב היא בשעה מסוימת, אני לא אכין לך עכשיו משהו חדש. אתה מוזמן להכין לך / מקווה שמחר תבוא בשעה שקבענו ונשמח שתאכל איתנו".
  5. הומור – הכניסו הרבה הומור לכל דבר ועניין. אנחנו בתקופה מאתגרת, כך שתקלילו את האווירה בהומור. בייחוד ברגעים שהם לא עומדים בכללים- "ברור שאני אכין לך ארוחת 3 מנות וקינוח בסוף בשעה 20:00 אחרי שסידרתי את המטבח". לא מכינים עבור הילדים משהו שהם יכולים לעשות בעצמם (הזדמנות לדבר על עצמאות) ובהיבט השני, אל תשברו לעצמכם את הכללים- מחר, זה כבר לא יקרה.
  6. עקביות- שמרו על הכללים שחשובים לכם ולבני הבית. דברו איתם, בידקו איתם ושנו בהתאם למה שאתם מאמינים – קבעו עוגנים ושימרו עליהם. זה יצור לכם מסגרת המתאימה רק לכם.
  7. ראיתם שהילדים מצליחים לעמוד בכללים החדשים – עודדו אותם. אמרו להם עד כמה זה עוזר לכם, כמה נעים שכולנו יושבים יחד לשולחן וכו'.
  8. חבקו ונשקו את הילדים – הילדים היום קצת חוששים מקירבה. מותר או אסור להתחבק? מותר רק עם המרפק? התפקיד ההורי שלנו הוא לשמור על הבריאות הנפשית של ילדינו ואחד הדברים שמחזקים חוסן נפשי הוא מגע. ולכן חבקו אותם, נשקו אותם ואימרו להם עד כמה הם נפלאים.

כדי לעקוב אחרינו בפייסבוק לחץ כאן

לקריאת בלוגים נוספים

למציאת מטפל מתאים
^