טיפול בתנועה

05/06/2020
אפרת בן ארי
אפרת בן ארי
פסיכותרפיסטית
טיפול בתנועה

נער בן 13 נכנס לחדר בסערה, מדבר בשטף, בטון חסר סבלנות. תזזיתי, חסר שקט, מתקשה לעצור, לנשום, לחשוב, להקשיב. בשיח, מתלונן על כאבים במקומות שונים בגוף חוזר שוב ושוב על אותם תכנים, מספר באופן קבוע ולקוני את התנהלותו לאורך היום, בלי עצירות ויכולת להביע את תחושתו בהקשר לדבריו. לא מאפשר לי לשאול שאלות ובכלל לא נותן לי להוציא מילה מפי. כשאני מנסה לפנות אליו, מיד מרים את קולו ומשתיק אותי. אינו רוצה לדבר, רק לעשות. שואל ללא הרף "מה עושים?" ועם זאת רוצה להחליט לבד, מדבר בטון תובעני, מעבר בין טון רגזני, עצבני להתנצלות על כך. כן, נשמעות התפרצויות כעס – זורק ובועט ותוך כדי מסנן לעצמו קללות, באופן לא תואם ובסיום כל משפט אומר – "סתם" מסתכל על תגובתי וממשיך לנוע. מבקש עזרה בכל דבר בטון דרשני, "תרימי, תיקחי, תסדרי, תעזרי לי....", נע בין "תסתכלי עלי" ו -"תעשי גם". נע בין לבד וביחד.

במהלך המפגשים היה משחק בחדר, בהתחלה היו אלה משחקי מחבואים, בהמשך משחקי תנועה עם כדורים, בלונים ואביזרים נוספים. במשחק, לא מסוגל להפסיד ורוצה שאוותר לו, משנה חוקים תוך כדי משחק כדי לנצח. נצפה חוסר ויסות התנהגותי, מוטורי ורגשי. בהדרגה, הצליח ליצור קשר, הכיר בי כאובייקט נפרד ממנו, היה מסוגל להקשיב וליישם את חוקי המשחק האמיתיים ובהמשך אף להכיל את ההפסד. היה מסוגל לקבל את עזרתי ולהקשיב להצעות לעזרה בהתנהלותו במשחק.

בטיפול, הנער חש חוקי משחק שונים מהמציאות שלו, זכה ליחס קשוב המכוונן אליו ובהדרגה הגיב למשהו שקורה בקשר. בשלב זה, לא היתה אפשרות לשיח ישיר במילים והתהליך נעשה בתנועה.

קשה לו לשאת את הכאב הפנימי, לא מרגיש את עצמו. אין עוד מקום למישהו מלבדו, מה שגורר קשיים ביצירת קשרים חברתיים, בעיקר עם בני גילו ומשאיר אותו בודד. התנועות הן המילים של שפת הרגש. צמצום גבולות המרחב העצמי, דלדול תחושת השליטה והכוח ומונעים היווצרות דימוי גוף ודימוי עצמי תקינים. בטיפול נעשה ניסיון להגיע עם הנער למקום שהוא מוכן לפגוש את החולשה והתסכול, לעבוד מול ההתנגדות ולעזור לו להעיז ולהוציא החוצה את הפחד.

התנועה הפיזית הובילה לתנועה מנטלית. תנועה בין ניצחון להפסד. הצליח להגיע למקום בו היה מוכן לפגוש את החולשה והתסכול ולהתמודד עם תחושה זו בעצמו, בנוכחותי. הגיע למצב שהתמודד במשחק, וניצח בזכות עצמו, מה שהוביל לכך שהחוויה הפנימית היתה יותר עוצמתית. נראה מעבר בין תנועה ועצירה, מחשבה ותכנון כיצד להמשיך. התנועה יצרה רגעי מפגש מווסתים, יכולת ארגון פנימית, התמקדות והשתהות באזורים של הצלחה, מה שגרם לשינוי בחוויה שלו את עצמו. תהליך זה התבסס וקיבל תוקף בשיח. היה מסוגל להתחבר לתחושות של כעס ולשיים את רצונותיו - לומר במילים כיצד מתאים לו להתנהל בסיטואציות חברתיות שונות, להקשיב לאחר ולנהל דיאלוג מבלי לבטל את עצמו.

בדוגמא המתוארת, המרחב הטיפולי נתן לו מקום גמיש, אמפטי, מכיל ולא שיפוטי לתחושות הראשוניות, במטרה לאפשר לו לשהות בחוויה שלו. מרחב אשר בהמשך, הצליח לאפשר לו ליצור את העולם האשלייתי שלה ובהדרגה, באופן מותאם וגמיש, לפגוש את המציאות האובייקטיבית.

החיים הפיזיים והרגשיים מתחילים במישור הגופני – הקדם מילולי – והשפה מופיעה בהתפתחותו של האדם רק בשלב מאוחר יותר, אחרי שנוצרים קשר ותקשורת עם הסביבה. תינוק מביע בגופו את קיומו בעולם: תנועה בין מתח לריפיון, בין ערות לשינה, בין הכנסה והתמלאות להוצאה והתרוקנות. חוויות גופניות אלה מהוות קרקע ובסיס להתפתחות רגשית ואינטראקטיבית עם העולם.

 

ויניקוט טוען כי עצם ההיענות של המטפל לצרכי המטופל, תאפשר צמיחה. החזרה היא למקום טרום מילולי ולכן אין פרשנות אלא רק שהייה והחזקה, בדומה לתינוק בחיק אמו, שלב בו התלות באם מוחלטת. זוהי חוויה של מחוברות מכל הבחינות. לתינוק אין הפרדה בין גוף-תחושה-רגש. אם יהיו חוויות חיוביות, תהיה תנועה בין זרימה לעצירה ואם החוויות יהיו יותר עם תבניות של מתח, תחושת העצמי תתחיל להשתבש. התינוק זקוק למעטפת יציבה, המאפשרת תנועה וביטוי. הילד בתלות פיזית רגשית השרדותית, בשלב זה הגוף זקוק לאם כדי להתפתח, לגדול ולחשוב לבד. לעבור מתלות לעצמאות.

התנועה והמרחב הטיפולי מאפשרים למטופל לנוע באופן אותנטי, מתוך מקום עמוק ואמיתי, במטרה לגלות ולהיחשף לתכנים קשים, שהודחקו שנים רבות. בתהליך משותף, ברגישות וזהירות רבה, נמס השיריון הגופני והמטופל בא במגע עם מקומות נסתרים, היוצרים נקודות חיבור לרגשות מכאיבים או אסורים שהיו כלואים בתוכו. תוך כדי התבוננות בתנועת המטופל, אני מחפשת את הצורה הבולטת המתגבשת, הן בתנועה והן בתחושה הפנימית שלו, מה שיעזור להעלות השערה על המצוקה העיקרית שלו ולמקד את הטיפול כך שיהיה מדוייק ויביא לשינוי משמעותי באופן ההתנהלות שלו.

 

למציאת מטפל/ת, לחץ/י כאן

כדי לעקוב אחרינו בפייסבוק לחץ כאן

לקריאת בלוגים נוספים

חיפוש מטפל מתאים
^