למידה בזמן קורונה

20/04/2020
מירי מטלון
מירי מטלון
מנחת הורים
למידה בזמן קורונה

כבר יותר מחודש שילדינו לומדים במסגרת ביתית.

ילדינו שנשארו בבית בגלל משבר הקורונה, עוברים ללמידה אחרת, שונה, ואולי מותאמת יותר.

רבות מדובר בימים האחרונים על הקשיים בלמידה מרחוק .

על הקושי של המורה להעביר חומר, על קשיים של ילדינו, הן בצד הטכני והן בצד הפדגוגי. דובר גם על הקושי ההורי להצליח ולהחזיק את הלמידה עבור הילד.

והייתי רוצה לשפוך מס' נקודות של התייחסות למצב:

למידה מתבצעת אצל הילדים כל הזמן. ילדינו לומדים הכל, מתבוננים בנו ולומדים על עולם המבוגרים, חווים רגשות ולומדים שכך מרגיש כאב, עצב, שמחה.

הם לומדים הרבה יותר מהלא מילולי מאשר מהמילולי.

הם מבינים בהבעות הפנים, טון הדיבור את העומק ולא התוכן.

עלינו לסמוך על ילדינו (ואולי קודם כל לסמוך עלינו ההורים שיש לנו את הכלים) שידעו להתמודד עם הלמידה בדרך החדשה.

בואו נהיה עם יד על הלב, רוב הזמן ילדינו עם מסכים. אחד האתגרים שלנו ההורים זה המאבק במסך, הם שם כך או כך. עכשיו נוכל לייעל את היכולות שלהם, לסייע להם להיות מוכנים לקדמה, ולהתכונן אליה בעצמינו.

 

ועכשיו? עכשיו ילדינו לומדים הכי הרבה על גמישות, על יצירתיות ועל האופן בו אנחנו ההורים, עולם המבוגרים, העולם היודע, מתמודדים עם הקושי שבא עלינו.

נכון, לפתוח מחשבים בו זמנית למספר ילדים למשפחה זה מורכב.

נכון, לתחזק מערכת שעות שלהם ולראות מה מעשיהן זה מורכב.

הילדים שלנו רואים, מבינים ומתבוננים בדרך בה אנחנו מגיבים. מחאות וכעסים מורידים גם להם את הרוח מהמפרשים.

 

ילדינו ואנחנו נמצאים במצב לא פשוט וחדש, "ארץ חדשה", ויחד לומדים להתנהל.

יתרונות ללמידה מרחוק מאפשרים לילדינו עצמאות, יכולת לפתרון בעיות, יחס אישי מהמורה, יכולת ריכוז וחלוקת זמן מותאמת. כל זאת בתנאי שאנחנו ההורים לא נקפוץ "להציל" אותם בקושי אלא נהיה שם לשמוע, לתווך ולסייע להם למצא פיתרון.

 

אז איך עושים את זה?

שלב ראשון - מארגנים מחשבים או ניידים.

שלב שני - בודקים מערכות ומסתכלים אם יש שיעורים חופפים, מודיעים למורים על חפיפה ומוצאים פיתרון.

עליינו להיות שם גם בתקשורת עם המורים שכל כך מתאמצים על למידה לילדינו כך ילדינו ילמדו על תקשורת בריאה ומציאת פתרונות (בחיים יסייע יותר).

בשלב השלישי - לקום לבית הספר כמו בימים שלפני הקורונה וכן, להחליף בגדים לבגד למידה, תלבושת בית ספר.

לתחום את שעות הלמידה והמשימות בזמן שילדים לומדים, הורים עובדים ( גם אם זה לקרוא פוסטים בפייסבוק).

אם מתעוררות בעיות לעודד את הילדים לדבר  עם המורים, כמו שהיו עושים אם והיו בבית הספר. הרי בבית הספר אנחנו לא שם כדי לתת מענה.

בסיום יום הלימודים להחליף בגדי בית ספר ולהעביר את הבית למצב של חזרה מעשייה, לשאול איך הייתה הלמידה? מה למדתם? מה תעשו אחר הצהריים? תוכניות? אם איזה חברים תבחרו לדבר? הנייד יחליף את המפגש שהיה פעם.

ולהחזיר לבית את המסגרת הבטוחה.

למידה מרחוק מרתיעה, היא לא אידיאלית, אבל במצב חרום בו המשק מושבת היא מאפשרת לילדים לגלות עולמות חדשים.

אז… היה לנו זמן "מסך", עכשיו הזמן לאזן זאת בטיול מחוץ למבנה, בפעילות ספורט, בתנועה, מומלץ באוויר.

ולייצר ביום יום זמן של כלום!

זכרו, הם לומדים מאיתנו הכל, אנחנו המודל, ואיך שהמשפחה תתמודד עם נהלים חדשים, עם שינויים, עם יצירת הרגלים, זה מה שילדינו ילמדו .

 

הלימוד נמצא בכל: בבישול, בשיחה, בספר, וכן גם במסך המחשב יחד עם המורה והחברים.

אם נשמור אנחנו על היותנו ההורים של ילדינו, ונהיה שם עבורם כהורים, נאפשר למורים להיות המלמדים, נוכל לפתח את ילדינו מכל הכיוונים.

בהצלחה

 

מירי מטלון  בעלת קליניקת " הורים ונהנים" בזכרון יעקב

מדריכת הורים ליחידים ובקבוצות ומטפלת רגשית

0506984298

mirimatalon449@gmail.com

 

למציאת אנשי מקצוע שמסייעים בהדרכת הורים

כדי לעקוב אחרינו בפייסבוק לחץ כאן

לקריאת בלוגים נוספים

^