טיפול ואימון אונליין , האם זה אפשרי?

29/03/2020
ד"ר דורית קיי
ד"ר דורית קיי
יועצת קריירה
טיפול ואימון אונליין , האם זה אפשרי?

מהו טיפול או אימון אישי אונליין?

הערוץ הנפוץ והמוכר ביותר לרובינו הוא טיפול או אימון שמתרחש פנים מול פנים. יחד עם זאת במקומות רבים בעולם (כמו ארה"ב) בהם המרחק בין ערים אינו מאפשר תמיד קיום מפגשים פיסיים, נהוג לעשות שימוש באמצעים טכנולוגיים שונים על מנת להסתייע ולקבל שירותי יעוץ וטיפול ע"י גורם מקצועי אותו בוחרים.  בתקופה זו, שבה רבים מתמודדים עם אתגרי התפשטות וירוס הקורונה ,שמאלץ נדבקים וגם נשאיי הוירוס להשאר בבידוד, אין בהכרח צורך לבטל תהליך טיפולי, אלא ניתן להסתייע באמצעים טכנולוגיים להמשיך את תהליך הטיפול. 

השימוש בטכנולוגיה ובטלקומוניקצייה לצורך מתן שירותי בריאות, מכונה ע"י חוקרים בעולם  Telehealth. קואצ'ינג טלפוני, יעוץ פסיכוטרפי הן תוכניות התערבות שמאפשרים למטופלים רבים להנות מהתערבות טיפולית ללא צורך של המטופל לצאת מביתו. במחקר שנערך בשנת 2000 (Jerome& Zayler ) נמצא כי שימוש בטלפון כמענה לטיפול נפשי,נמצא כיעיל ומשפר את הבעיה בגינה פנו המשתתפים בקרב 80% ממשתפי המחקר.

כבר היום נעשה שימוש בטכנולוגיה כערוץ טיפול, למשל בער"ן-עזרה ראשונה נפשית ובתוכניות גמילה מעישון, למשל- תוכנית שהתקיימה בקופת חולים מכבי כבר בראשית שנות ה2000.

למי וכיצד ניתן להסתייע בתוכנית טיפול אונליין?

1.השימוש בטלפון או מחשב במתן סיוע טיפולי עשוי להתאים לאנשים שמסיבות בריאותיות אינם יכולים לצאת מביתם וברצונם להמשיך ולקבל מענה טיפולי רגשי. המטפל או הנועץ ביחד עם המטופל קובעים מועדים מראש לפגישה טלפונית או אינטרנטית ומקיים שיחה מסודרת שמאפשרת לנועץ להמשיך בתהליך כסדרו.

2. השימוש בקו טלפון עשוי לתת מענה לאנשים הנתרעים מפנייה לטיפול פסיכולוגי- בין אם עקב רתיעה מהסטיגמה הקשורה בטיפול, ובין אם מתוך חשש מפני שפיטה או פגיעה בדימוי העצמי. במצבי חירום, מאחר והטלפון מאפשר לקבל עזרה ולהישאר אנונימי, מתאפשר תהליך של גישוש ראשוני של המטופל. יעילות טיפול טלפוני מותנה במיידיות שלו ובזמינות של קו הסיוע. במצבים אלו חשוב להדגיש שהעזרה המוגשת דרך קו הטלפון אינה באה להחליף טיפול, אלא להציע שירות נוסף ומשלים שנועד לאלו שאינם יכולים או מעוניינים להיעזר בשירותים טיפוליים קונבנציונליים.

תנאים לקיומה של פגישת אימון אישי טלפונית:

-הסכמה משותפת  ליציאה לדרך- בתחילת תהליך אימון אישי על כל מטפל לוודא עם הלקוח שהוא מסכים להתאמן טלפונית. ניתן להציע למתאמן או למטופל להתנסות בשיחה של אימון אישי –שיחה בת כחצי שעה על מנת שיחוש את המדיה הזו.

-תנאי שיחה הולמים- על מנת לקיים שיחה אפקטיבית ללקוח, על המטפל לוודא שהמתאמן / מטופל יקיים את שיחת האימון האישי בזמן ובמקום שיאפשרו למתאמן לתת את עצמו לתהליך ללא הפרעות לאורך כל השיחה הטלפונית של האימון אישי.

- מניעת הפרעות חיצוניות- מאמן אישי / מטפל צריך להקפיד על כך שבמהלך שיחת הטלפון לא תהינה הפרעות כגון: קולות של ילדים או מקלט טלביזיה ברקע.

לסיכום,  שיחת טיפול טלפונית היא עוד אמצעי טיפול שמאפשר למי שזקוק לכך להמשיך לטיפול גם כאשר זמנית לא ניתן לצאת מהבית.

כדי לעקוב אחרינו בפייסבוק לחץ כאן

לקריאת בלוגים נוספים

^