"ברוגז ברוגז לעולם..." - על יחסים בין אחים בימי הקורונה ובכלל

18/04/2020
קרן כהן
קרן כהן
מנחת הורים
"ברוגז ברוגז לעולם..." - על יחסים בין אחים בימי הקורונה ובכלל

ימי הקורונה מאלצים אותנו להישאר רוב היום בבית. פתאום אנחנו מוצאים את עצמנו קהל למריבות בין הילדים שלנו ובלית ברירה הם גוררים אותנו לקחת חלק במריבות האלה.

ראשית בואו ננסה להבין למה אחים רבים. הם רבים כי הם מקבלים משהו שהם מחפשים - אם לא במריבה אזי בתוצאותיה.

כל ילד ביסס את המקום שלו במשפחה ביחס לאחיו. "המקופח" יתלונן שתמיד אחיו מקבל ראשון או שתמיד מוותרים לאחותו. "הקטן" יבכה שהרביצו לו או שחטפו לו וכן הלאה.

בגילאי 2-3 מדובר בקושי להתחלק עם האחר מתוך תפיסה של "מה ששייך לי הוא חלק ממני". בהמשך, מדובר בתחרות על המשאב ההורי. מאחורי ריבים רבים במשפחה מסתתרת שאיפתו של הילד להיות חביבו המוחלט של ההורה. בנוסף, בואו נודה שהריב הוא תעסוקה מעניינת (אחים נהנים "לשחק בלריב") ולפעמים, נשיכה קטנה שקיבלתי ביד היא כל מה שזה עולה לי כדי שאחותי תיכנס לצרה.
 

למה בעצם הורים מתערבים במריבות?

  • בגלל הרעש, ההטרדה והפרת השקט
  • מתוך דאגה לילד הקטן והחלש יותר (האם הקטן הוא בהכרח חלש? האם הגדולה חייבת לוותר?)
  • מתוך התנגדות לאלימות ושמירה על הצדק
  • יתכן והעניין בין הילדים מעורר בי זיכרונות הפורטים על מיתר אישי (הבטחתי לעצמי שאצלי בבית זה יהיה אחרת ממה שהיה בבית הוריי)

בפועל- ההורים יוצקים שמן על המדורה בכל פעם שהם מתערבים לטובת אחד מהצדדים.

מה עושים בעת עדות למריבה בין אחים?
1. לנסות להתרחק מזירת האירוע (אין קהל, אין הצגה)
2. להסיר את גלימת השופט ולא לקבוע מי צודק- אנחנו לא רואים הכל. למען האמת, אנחנו לא רואים כלום.
3. לדבר אל כולם בלי השוואות והטפות- כולם בסירה אחת.
4. במידת הצורך- לעשות גישור- "אני רואה שאתם רבים על השלט של הטלוויזיה. אתם חושבים שאתם יכולים למצוא פתרון"? אפשר להציע פתרונות אבל אפשרו להם לבחור את זה שמתאים להם- רוצים לעשות "תורות"? רוצים לפי זמנים? מישהו מוכן היום לוותר? תרצו שאשים את השלט בצד ואף אחד לא ישתמש בו כרגע? (תתפלאו, לעתים ילדים יעדיפו את הפתרון הזה).
5. מתן דוגמה אישית- איך אנחנו ההורים מנהלים מריבה? איך אנחנו משלימים?

 

הריבים בין האחים הם חלק קטן מהיחסים והם בעצם אלה שבונים את יחסיהם בעתיד. דרך מערכת היחסים ביניהם לומדים הילדים שהחיים יכולים להיות גם וגם. מותר לנו גם לוותר וגם לעמוד על שלנו, גם לחמול וגם לכעוס, גם לאהוב וגם לשנוא. זכרו, במקום שיש חיכוך, יש קרבה. אז כחומר למחשבה, מה היינו מוכנים לעשות כדי שהילדים שלנו יהיו חברים בבגרותם?

כדי לעקוב אחרינו בפייסבוק לחץ כאן

לקריאת בלוגים נוספים

למציאת מטפל מתאים
^