רוצים זוגיות טובה לילדים שלכם? תראו להם איך עושים את זה

27/12/2020
עדי חברוני
עדי חברוני
פסיכותרפיסטית
רוצים זוגיות טובה לילדים שלכם? תראו להם איך עושים את זה

איך יראו הילדים שלכם בבגרותם? איזה יכולות ותכונות יפתחו לעצמם? איך יתנהלו מול הסובבים אותם? כשאתם מסתכלים קדימה, איזה מערכת יחסים הייתם רוצים שתהיה לילדיכם עם בני / בנות זוגם העתידיים?

הגורם המשפיע ביותר על עיצוב אישיות הילד הוא המשפחה עצמה. חינוך הוא דוגמא אישית ולא דיבורים. כל מה שהילד רואה ומפנים בבית לא פחות חשוב ממה שהוא לומד בבית הספר.

ילדים נולדים עם מזג מסוים ופוטנציאל לצמיחה והתפתחות. המאפיינים האלה לא קובעים את גורלם, גם לנו כהורים יש השפעה ניכרת על האופן בו יבחרו להתנהל בחייהם.

התפקיד שלנו כהורים הוא לספק להם את הידע והכלים להתמודד עם אתגרי החיים. אחד האתגרים המשמעותיים הוא לחיות בזוגיות ולהקים משפחה.

איזה מודל זוגי אנו מספקים לילדים שלנו? איזו תקשורת קיימת בבית? האם יש כבוד הדדי, שיתוף, קבלה...?

שלוש השפעות עיקריות על התפתחות הילדים :

  1. רבים ומתפייסים - השאלה היא לא כמה אנו רבים, אלא איך אנחנו רבים? חילוקי דעות וקונפליקטים יש בכל מערכת יחסים ותמיד יהיו. השאלה היא איך זה מתבצע ואיך מתפייסים? הילדים שלנו צופים בנו, מתבוננים במעשים ובתגובות שלנו, רואים איך אנחנו פותרים חילוקי דעות, איך אנחנו רבים ואיך אנחנו משלימים, איך אנחנו פועלים כיחידה אחת בשיתוף פעולה לקדם את הערכים החשובים לנו. האם הילדים שלכם רואים אתכם רבים/ מתפייסים/מתחבקים/מביעים אהבה והערכה אחד כלפי השני? האם הילדים שלכם שומעים איך אתם מקשיבים אחד לשני, מכבדים אחד את השני, מוותרים לפעמים....?
    דרך הזוגיות שלכם הילדים לומדים מהם יחסים.
    הם צופים, לומדים ולבסוף, לרב, גם מתנהגים כמוכם.
  2. מה מעמדי בבית – כשיש ריחוק או חוסר הערכה בין בני הזוג ולכל אחד מהם יש תפקידים ברורים בבית (שלא נובע מחלוקה שוויונית), המסקנה שילדים יכולים להסיק היא שיש תפקידים מגדריים: ככה בת זוג צריכה להתנהל, ככה בן זוג צריך להתנהל, זה של נשים/גברים. מי אני ואיך אני צריך להתנהג בבית שלי? כשיש שיוויון ושותפות בין בני הזוג, כל אחד נותן מה שהוא יכול ומידי פעם מתחלפים בתפקידים, האפשרויות נשארות פתוחות עבור הילדים להחליט כיצד ירצו הם להתנהל.
    כשיש יריבות בין בני הזוג, קיימת סכנה שילד יבחר צד. גם הוא יתחיל להתנגד לאחד ההורים (לא מוכן שאמא תקלח/תלביש/תשב איתי על שיעורים/תקח לחוג...). היריבות הזאת משפיעה מאד על האוירה בבית.
  3. איך מתנהלים יחסי אחים - בבית יש שתי מערכות יחסים – בין ההורים לבין עצמם ובין האחים. הילדים שלנו מסתכלים עלינו איך אנחנו מנהלים מערכת יחסים וכך הם לומדים לפתח מערכת יחסים. התרגול הראשון לפיתוח מערכת יחסים היא בתוך הבית עם האחים שלו אח"כ יעתיק את זה החוצה לחברים עמיתים ובני זוג.
    כאשר בין ההורים יש יריבות, מריבות, חוסר הסכמה, דינאמיקה כוחנית, אי אפשר לצפות שבין האחים תהיה מערכת יחסים טובה כאשר אין להם מאין ללמוד זאת. אם בין ההורים יש תפקידים ברורים ומוגדרים (שלא מתוך שוויוניות אלא מתוך ריחוק או יריבות), סביר להניח שבין הילדים יוצרו מחנות ותחרותיות.

הורים שלא משתפים פעולה ביניהם לא יכולים לאמן את ילדיהם לשתף פעולה ולבנות מערכות יחסים.

רוצים שלילדים שלכם תהיה זוגיות טובה? תראו להם איך עושים את זה...


 

כדי לעקוב אחרינו בפייסבוק לחץ כאן

לקריאת בלוגים נוספים

חיפוש מטפל מתאים
^