על יציאה משיגרה וחזרה אליה

07/05/2020
לימור קרני
לימור קרני
מאמנת אישית / קואוצרית
על יציאה משיגרה וחזרה אליה

כשיצאנו מהשיגרה כרעם ביום קורונה, החוויה הראשונית הייתה טלטלה ואיבוד תחושת השליטה על המצב. בלי הכנה מוקדמת נעצרה השיגרה ולאט כל אחד בדרכו סיגל שיגרה חדשה. זאת אחרי שעברנו שלבים בדרך, תסכול, כעס, כאב, חשש, קבלה והסתגלות למציאות החדשה שנכפתה. חלקינו הצליחו אפילו לראות נקודות אור במצב.

בשבוע האחרון מסתמנת חזרה לשיגרה. לא באמת שיגרה, כמו חזרה למציאות חדשה שיש בה ניסיון לחזור במידה מסוימת למה שהיה כאן לפני הקורונה. 

השבוע בשיחות עם ספורטאים שאני מלווה למדתי שחלקם ממש חוששים לחזור לשיגרה, לשיגרה שמרגישה כבר לא כל כך מוכרת. יש משהו ביציאה מהשיגרה שלעיתים מחזק ומעורר את התשוקה והמוטיבציה, רצון ״לטרוף״ שוב, מחכים לרגע שאפשר יהיה להוכיח שחזרתי טוב יותר וחזק יותר ובכלל... ספורטאית אחת שיתפה שהיא ממש התחזקה בתקופה הזאת. אימונים איכותיים בלי לחץ של בית ספר ותחרויות. אז זה קצת כמו לצפות למישהו שממש אוהבים ומתגעגעים ומזמן לא פגשנו. 

ולעיתים יש גם רגשות נוספים. זה מעיר מחשבות שהיו רדומות קודם במהלך העונה, פתאום התפנה זמן, בלי לחץ של אימונים תחרויות ומשחקים. למשל, ספורטאי שהעונה שחלפה עבורו הייתה מאתגרת מאוד הוא בעיקר ״חימם״ את הספסל והיה מתוסכל מעצמו.

המחשבות והרצון לחזרה לשיגרה בלי לחפש את מקומי. זה זמן ששאלות מהותיות יותר עשויות להתעורר ולמלא את הראש: האם אני בכלל רוצה להיות הספורטאי שתמיד חשבתי שאהיה? אולי אם לא ממש התגעגעתי, זה סימן ורגע נפלא לעצור, לעשות שינוי או אפילו להפסיק?

כל מחשבה או רגש הם טבעיים ולגיטימיים. לצד הרצון והצורך לחזור לשיגרה ישנם חששות טבעיים. שוב המציאות משתנה ואפשר לזהות קווי דימיון בין ההשתנות הקודמת לנוכחית: שוב מחליטים עבורינו מתי נחזור בלי הכנה ובלי שנדע להעריך את המוכנות שלנו לשיגרה המתוכננת, אשר אינה דומה למציאות שלפניי הקורנה. בעצם זו שוב מציאות חדשה ואחרת, בצל הקורונה. ייתכן ונתקשה להעריך את המסוגלות והיכולת, וקשת של מחשבות מהדהדות בראש.

 ״האם שכחתי את כל מה שאני יודע? מה אם בזמן הזה החברים שלי התחזקו? ובכלל - לא ממש בא שוב להתמקם מחדש, להתאמן בלי תחרויות... זה הרי אנטיטזה לספורט ולמהותו״. 

היציאה מהשיגרה עשויה לעורר כיוונים חדשים או לחזק את הישנים. העצה הכי טובה שלי בעת הזו, היא ל״הקליל״ את המצב. הרגשות, הרצונות והחששות הם לגמריי לגיטימיים וצריך לתת להם מקום ופתח בשיח.

וכמו תמיד להיות רוח גבית, בלי לשפוט ולבקר את ההתנהלות לקראת חזרה לשיגרה.

שיגרה שמצריכה התארגנות חדשה עבור כולם; עבור הספורטאים, ההורים והמאמנים. כולם יצטרכו למצוא את הדרך לעשות את הטוב ביותר ביחס למצב - זוהי בניית חוסן.

מאימון לאימון, מיום ליום, במה שבשליטתנו.

וכמו בכל עניין כדיי לצמצם חששות ופחדים, אני מציעה למקד אנרגיה לכאן ועכשיו ופחות למה שיהיה. המחשבות והשאלות על מה יהיה כפי הנראה יגדילו את החשש, לעומת זאת מחשבות על איך אני רוצה להיות, איזה ספורטאי אני, עשויות לקדם ולעורר את אהבת הספורט ושימחת הספורטאי שבי.

 

חזרה נעימה לשגרה!

 

למציאת מטפל

כדי לעקוב אחרינו בפייסבוק לחץ כאן

לקריאת בלוגים נוספים

^