עצמאיים במשבר הקורונה

07/04/2020
רענן שנהב Raanan Shenhav
רענן שנהב Raanan Shenhav
מאמן אישי / קואוצר
עצמאיים במשבר הקורונה

ההודעה על השבתת המשק הביאה למצב של הפסקה פתאומית, מיידית, ללא התראה או הכנה, מצב בו עוסקים פטורים, עוסקים מורשים וחברות, יזמים ויזמות עומדים במצב בו הם לא יודעים מה קורה ובחוסר וודאות משתק.
לא מעט יזמים ויזמות חווים תחושת אובדן, תחושה של חוסר שליטה ובהעדר מילה אחרת – מוות.
בהיותי יועץ לניהול אתגרים, אני עומד בשגרה מול יזמים ויזמות שעומדים לפני קריסת העסק שלהם, ואצל כולם ישנו ביטוי (ברמות שונות ומשתנות) של כל אחד מ- 5 שלבי המשבר לפי מודל קובלר-רוס :

הכחשה:
פחות או יותר מה שכולנו חווינו החל מ- 01.02.20, משפטים בסגנון של - "זה לא יגע בנו" או "יש רק 200 חולים, זה כלום..."

כעס:
מה שכל יזם או יזמת חשו כאשר הודיעו על 5000 , 2500 , 1000 , 10 , 2 אנשים במפגש... שלב בו שומעים משפטים כמו "מה הם מטורפים-איך יהיה אפשר לנהל את העסק?" "איך זה יכול לקרות-מה באמת אפשר לסגור את כולם בבתים?" או "אוי ואבוי - הם הולכים להשבית את המשק"!

מיקוח:
זה השלב בו כל יזם ויזמת ניסו  לדחות את הדין, בד"כ בדיונים ביננו לבין עצמנו במהלך של לילות של נדודי שינה...

דיכאון:
זה השלב הקשה במודל כי זה שלב בו הכול מרגיש חסר טעם, אנשים מרגישים שהרסו הכול! (חלק עדין נמצאים שם...)

קבלה:
השלב בו כל אחד מבין שאי אפשר להילחם במציאות הזאת – ומחליטים שלפחות נתכונן לעבור את זה.

אז כאן עולה השאלה, איך מנהלים עסק במסגרת משבר?
כאן בד"כ נכנס יועץ מהסוג שלי, וכאן אני רוצה להציג את 5 שלבים לניהול עסקי נכון בזמן משבר:
1 . הערכת סיכונים – מה הם הדברים /מצבים שמסכנים, מאיימים או שמאתגרים את העסק שלכם לאור המשבר?
תתחילו לבד - אבל אל תמשיכו לבד. דברו עם אנשים אחרים במעגל הקשרים המקצועיים והקרובים לכם, תעזרו בנטוורקינג, בקהילה שלכם, שיעזרו לכם לראות נקודות שאולי אתם מפספסים). בואו נזכור שאנחנו אחרי טלטלה רגשית (אני ממליץ מאוד לכתוב על דף נייר מהם הסיכונים שאתם עומדים בפניהם ומה
נקודות התורפה של העסק שלכם לנוכח המשבר).
2. קביעת ההשפעה של הסיכונים/איומים/אתגרים שזיהינו בשלב הראשון - העריכו את ההשפעה הפוטנציאלית של כל סיכון, איום, אתגר ונקודות תורפה בכל היבט אפשרי - שירות הלקוחות, נוכחות במדיה החברתית, עלויות או הפסדים המושפעים או משפיעים על גורמים חיצוניים וכו'.
גם כאן אני ממליץ לכם לרשום את הכול על דף ואז תעריכו את הרמה של ההשפעה, סמנו ליד כל סעיף מספר הנע על הטווח של 1 עד 10, 1 = הסיכון הוא כמו להיות תחת התקפה של עצלן, דרך מדרג של מספרים עד 10 = ארמגדון.
3 . זיהוי דרכי פעולה מתאימות - אחרי שזיהינו את הסיכונים והערכנו את ההשפעה שלהם על העסק בזמן המשבר, צריך לקבל החלטות על אופן הפעולה. את ההחלטות הללו אנחנו מבססים על סמך ניתוח לזיהוי מה הם המשאבים העומדים לרשותנו, ומי מהרשת שלנו (המקצועית והפרטית) יכול לעזור. גם את זה תכתבו!
4. בניית התוכנית - אחרי שעברנו את כל השלבים הקודמים, זיהינו והערכנו סיכונים, קבענו מה דרכי הפעולה המומלצות שלנו, התייעצנו עם כל מי שיכול לעזור לנו. עכשיו יש לנו את היסודות עליהם ניתן לבנות תוכנית פעולה להשגת המטרות החדשות (וחשוב שכל הזמן נזכור שיש ויהיו שינויים שנגזרים בשל המשבר, ויש
להתאים עצמנו אליהם).

5. יישום רגוע של התוכנית - בכל מצב של הישרדות, כאשר מגיבים למשבר, לחץ והיסטריה הם לא העקרונות באמצעותן ניתן לבסס תגובות... תדאגו שהתוכנית תהיה כתובה, זמינה ונוחה לשינויים (לוח שעם או אפליקציה של whiteboard), דעו בכל שלב בדיוק להיכן אתם אמורים להתקדם וכל הזמן וודאו שאתם בכיוון הרצוי בהתאם לשינויים של הגורמים האחראים (הממשלה) ולשפר את הפוקוס לעבר המטרה. צרו לעצמכם תחושה של שליטה, מציאות של וודאות כדי לחזק את הנפש לקראת החזרה הקרובה לשגרה .
 

ועוד 5 נקודות חשובות :

• זה לגיטימי להרגיש שקשה, מותר להרגיש תסכול ואפילו תחושת בגידה, אבל יש לנהוג בבגרות ואחריות. העסק זה אתם, וכל עוד אתם שומרים עליו ומאמינים בעצמכם- העסק יוכל לחזור להתקיים!
• תאמרו לעצמכם את האמת כפי שהיא -לא מיופה ולא מאיימת -לא לשגות באשליות ולא להעצים קשיים קטנים.
• כולנו צריכים תזכורת שההתמודדות עם כל משבר בכלל והמשבר הזה בפרט היא תהליך- תתכוננו לזה. ברגעים של מציאת כוחות או פשוט התעוררות הצורך לפעול, דאגו לפעול להעשיר את עצמכם, לבנות וללטש תוכניות, להגיע מוכנים לקו הזינוק ברגע שתתאפשר החזרה לשגרה.
• שימור לקוחות -תגלו מנהיגות בכך שתפעלו באופן מדוד ושקול. צרו קשר עם הלקוחות, מתוך רצון אותנטי לשמור על קשר, הביעו עניין ודאגה, ושמרו עד כמה שאפשר תחושה של שותפות גורל והזדהות. אם טרחתם במהלך הפעילות שלכם לפתח קשרים חיובים עם הלקוחות שלכם, הם יזכרו זאת, יכבדו אתכם וברגע החזרה לשגרה, יחזרו לדרוש את השירות שלכם.
• היו סבלניים עם הלקוחות, ספקים, קולגות ובעיקר עם עצמכם.

כדי לעקוב אחרינו בפייסבוק לחץ כאן

לקריאת בלוגים נוספים

^