עבודה זה עסק מלחיץ

03/03/2020
ד"ר גילת דגן‬‏
ד"ר גילת דגן‬‏
פסיכולוגית
עבודה זה עסק מלחיץ

כל עבודה (גם כזו שאוהבים) כרוכה בלחצים, לחץ לעמוד בלוחות זמנים, במחויבויות ובסטנדרטים של ביצוע. מתח הוא חלק מחיי היומיום וזו לא תמיד בעיה. מידה מסוימת של לחץ יכולה לעזור לנו לתפקד טוב יותר, להישאר ממוקדים ואנרגטיים ולהתמודד עם אתגרים חדשים. מידה מסוימת של לחץ חיונית כדי להשאיר אותנו ערניים ומוכנים, אך כאשר הלחץ בעבודה הופך להיות אינטנסיבי, מתמשך ומגיע ממקורות מרובים, הוא מפסיק להיות מועיל וגובה מחירים של בריאות פיזית, נפשית ורגשית.

סימני אזהרה

סימפטומים של לחץ מתמשך עשויים לכלול:

  • חרדה, עצבנות ודיכאון
  • אדישות ואבדן עניין בעבודה
  • קשיי שינה ועייפות מתמשכת
  • קשיי ריכוז
  • כאבי ראש, בטן ובעיות עיכול
  • הסתגרות חברתית
  • ירידה דרסטית בחשק המיני
  • שימוש מוגזם באלכוהול וסמים

מה אפשר לעשות?

מאחר ולחץ בעבודה הוא כל כך נפוץ, מציאת סביבת עבודה נטולת מתחים זו משימה קשה עד כדי בלתי אפשרית עבור אנשים רבים. בחירה מציאותית יותר תהיה לאמץ כמה אסטרטגיות אפקטיביות  כדי להפחית ולהתמודד עם הלחץ בעבודה.

כמה טכניקות לניהול הלחץ שנמצאו יעילות:

  1. שיהיה לכם נוח - אחד מגורמי הלחץ בעבודה הוא אי נוחות פיזית. אולי לא תרגישו בלחץ כאשר אתם יושבים בכיסא לא נוח למספר דקות, אבל כאשר אתם 'חיים' בכיסא הזה, אתם יכולים לסבול מכאבי גב ולהפוך תגובתיים יותר ללחץ. אפילו דברים קטנים כמו רעש מהמשרד יכולים להסיח את דעתכם ולייצר לחץ לאורך זמן. דאגו לישיבה נוחה, אזניות מבטלות רעשים וכל מה שיסייע לגוף שלכם להרגיש בנוח בזמן העבודה.
  2. התרחקו מעימותים וסכסוכים  בינאישיים - סכסוכים ועימותים מייצרים לחץ מנטלי ורגשי שאינו נעלם כשאנחנו חוזרים הביתה. חלק מהעימותים הם חיוניים לעבודה וחלק לא. צמצמו את העימותים שאינם הכרחיים, הימנעו מוויכוחים מיותרים בנושאי דת ופוליטיקה, הימנעו מרכילות ונסו לצמצם במידת האפשר את המגע עם אנשים שאינם נעימים לכם.
  3. אל תנסו לשלוט בבלתי נשלט - דברים רבים בעבודה הם מחוץ לשליטתנו, במיוחד התנהגות של אנשים אחרים. במקום לנסות ולשנות אותם התמקדו בדברים שאתם יכולים לשלוט בהם, כגון האופן שבו אתם בוחרים להגיב לבעיות.
  4. טוב מאד זה מספיק טוב - סטנדרטים גבוהים מביאים לסיפוק ולהצלחה בעבודה, לעומת פרפקציוניזם שיכול להטריף אתכם ואת האנשים סביבכם. כשאנחנו מגדירים לעצמנו מטרות שאינן מציאותיות, אנחנו למעשה מתווים כישלון עתידי. ייתכן שלא תוכלו לעשות הכול באופן מושלם, אבל השאיפה לעשות כמיטב יכולתינו ולאחר מכן לברך את עצמינו על המאמץ היא אסטרטגיה טובה.
  5. ארגון וסדר – גם אם אינכם מאורגנים באופן טבעי, תכנון מראש יכול להפחית את הלחץ בעבודה. להיות מאורגנים עם הזמן, משמע פחות לחץ בבוקר ויותר יעילות בעבודה. אם מרחב העבודה שלכם מבולגן, סדרו אותו, רק לדעת איפה כל דבר נמצא יכול לחסוך זמן ולהפחית לחץ.
  6. חפשו את הטובהתמקדות בחסרונות ובשלילי מרוקנת אנרגיה ומפחיתה מוטיבציה. נסו לחשוב באופן חיובי על העבודה שלכם ולשבח את עצמכם על הישגים קטנים, גם אם אף אחד אחר לא.

כדי לעקוב אחרינו בפייסבוק לחץ כאן

לקריאת בלוגים נוספים

^