שיטות וטיפים ישימים להתמודדות עם סטרס ומצבים רגשיים

17/11/2021
דר' ענבל לוסטיג
דר' ענבל לוסטיג
פסיכותרפיסטית
שיטות וטיפים ישימים להתמודדות עם סטרס ומצבים רגשיים

בשנתיים האחרונות נאלצנו כולנו להתמודד עם מצבי מתח רבים, שנוצרו בעקבות השינויים הדרמטיים שהחיים שלנו עברו. מעבר להבנה שהשנתיים האלו טלטלו את ספינת החיים של כולנו, החיים בעידן המודרני מזמנים טלטלות, שינויים והתמודדות עם תחושות של חוסר אונים על בסיס יום יומי.

אז מה אפשר לעשות עם תחושות של חוסר אונים שמציפות, מובילות לחרדה וקושי למלא את משימות היום יום?

הכלי החשוב הראשון הנו ההבנה שתחושת לחץ ועומס רגשי היא משהו שכולנו מתמודדים איתה והיא חלק מהחיים המודרניים של כולנו. ההבנה הזאת מזמינה את המחשבה שאנחנו לא 'אשמים' בתחושות המתח והעומס הרגשי.

הבנה נוספת שחשוב לאמץ, שכדי שנוכל להנות ממה שיש לחיים להציע, אנחנו חייבים למצוא את דרכי ההתמודדות שמתאימות לנו וישמשו 'עוגן' או 'עוגנים' בתוך נהר החיים בו אנו 'שוחים'.

אופן נוסף שחשוב לאמץ הנו פעילות גופנית שמתאימה לאופי ולמצב הגופני שלנו ברמה היום יומית. גוף אנושי זקוק לתנועה. התנועה לא חייבת להיות תחרותית. הרבה יותר חשוב שתהיה מותאמת, כדי שהאדם יתמיד ויבצע אותה. תנועה עוזרת להוריד רמות מתח, מרגיעה ומאפשרת לאדם 'להניח' בצד מחשבות מטרידות.

כלי נוסף, שחשוב לשלב במסגרת היום יום הנו ביצוע של מדיטציה/ דמיון מודרך/ תרגילי נשימה. ניתן להתחיל אפילו במספר דקות כל יום, בהן 'נלמד' את הנפש לנוח ולהרפות. הלימוד הזה מאפשר לאדם לחיות לצד מחשבות או רגשות מטרידים, בלי שאלה ינהלו אותו. בחיפוש פשוט ברשת ניתן למצוא בקלות רבה אינספור של סוגי מדיטציה/ דמיון מודרך, כך שכל אדם יכול למצוא את הסוג שמתאים לו. ואם קשה לנו להתחיל לבד ניתן להצטרף לקבוצות, שמתקיימות באופן ווירטואלי או במפגש פנים אל פנים.

והדבר הכי חשוב - אם אתם או הקרובים לכם מתמודדים עם רמות מתח וחרדה גבוהים ואתם לא מצליחים להקל על עצמם, ואפילו מרגישים שהמתח פוגע בתפקוד שלכם, אני ממליצה לכם בחום לפנות לקבלת עזרה מאיש מקצוע מיומן. שיחות עם איש מקצוע כזה יכולות לעזור לכם להבין את מקור המתח העכשווי ואולי זה שגם קשור לאירועי העבר. ובעיקר, שיחות כאלה יכולות לעזור לכם לבנות דרכי התמודדות טובות ויעילות עם מצבי מתח וחרדה ולאפשר לכם לחיות את החיים שהייתם רוצים לחיות.

 

ומה לא לעשות?

באופן טבעי, כמו חיות בטבע, במצבי קושי בני אדם נוטים להסתגר ולמעט במגע עם העולם. הפעולה הזאת שניתן לדמות אותה לצב או שבלול, שבמצבי מתח נכנס לתוך הבית שלו, נותנת מענה במצבים של סכנה או איום חיים. במצבים בהם מקור המתח הוא פנימי באדם עצמו, הסתגרות לא רק שלא תועיל, היא גם מזיקה. היא מזיקה מאחר והיא מונעת מהאדם לקבל את הדבר שהוא הכי זקוק לו, שהוא קשרים עם אנשים. תחושת החיבור, המגע והקשר הנה חלק הכרחי מהיותנו בני אנוש. אם נזכר לרגע בתחילת החיים, נזכר שהדבר שהרגיע אותנו במצבי מתח הוא תמיד מגע קרוב של אדם, הורה או דמות מטפלת מטיבה אחרת. לכן גם בבגרותנו מצבי מתח וחרדה מפגשים עם אנשי שלומנו, חברים, בני משפחה יכולה להפחית חרדה ומתח ובעיקר להפיח בנו תקווה וכוח.

כדי לעקוב אחרינו בפייסבוק לחץ כאן

לקריאת בלוגים נוספים

למציאת מטפל מתאים
^