בין מתבגר מתבודד למתבגר בבידוד

26/07/2020
עדי חברוני
עדי חברוני
פסיכותרפיסטית
בין מתבגר מתבודד למתבגר בבידוד

גיל ההתבגרות הוא תקופת המעבר בין ילדות לבגרות. גילאים אלה מאופיינים בשינויים רבים מבחינה גופנית, קוגניטיבית ורגשית. אחד המאפיינים המרכזיים של תקופה זו הוא תהליך גיבוש הזהות העצמית. בטווח השנים האלה בני הנוער מחפשים לענות לעצמם על שאלת הזהות שלהם דרך היפרדות מההורים, גיבוש אוטונומיה והתחברות לקבוצת השווים.

תחושת העצמאות אליה הם שואפים וחיפוש אחר הזהות מנחה את התנהגותם. כשילדים נכנסים לגיל ההתבגרות, החברים הופכים לדבר החשוב ביותר. הם מבלים יותר זמן עם בני גילם, חווים איתם חוויות משותפת, מנסים להדמות להם בצורת הלבוש, הדיבור או תחומי העניין, במטרה להרגיש שייכים לקבוצה זו.

התנהגות אופיינת למתבגרים היא הסתגרות בחדר. המשפחה כבר פחות מעניינת אותם, הם רוצים את השקט שלהם, אם יצאו מהחדר זה רק כדי לגמור את כל מה שיש במקרר או לנהום עלינו משהו. אנחנו רגילים שהם מסתגרים, אבל אל תתבלבלו, זה רק נראה שהם לא רוצים בקרבתנו, הם רוצים וצריכים לדעת שאנחנו שם, עדיין אוהבים, עדיין מעריכים ועדיין רוצים בקרבתם.

עידן המסכים נכנס לחיינו הרבה לפני הקורונה. למרות שמסך הינו עיסוק מרכזי לרבים מבני הנוער, בכל זאת חשוב להם לקיים מפגשים אישיים. הם מרגישים חלק מהקבוצה כשיש מפגש מחוץ לבית ו/או מאחורי המסך.
 
מה קורה כשמתבגר מקבל הודעה שהוא צריך להכנס לבידוד? זו כבר לא אותה התבודדות והתכנסות בחדר שהיתה חלק מההתנהגות המאפיינת שלו.

בהודעה על כניסה לבידוד יש אמירה ברורה של ניתוק. הפירוש הראשון שהמתבגר עושה כשהוא נאלץ להכנס לבידוד הוא שנלקח ממנו המקור המרכזי לתעסוקה ומשמעות. האסוציאציה הראשונה לבידוד היא בדידות.

חווית הבדידות היא חוויה לא קלה לאף אחד. בני אדם לא מורגלים לחיות לבד. לרוב יש סביבם קבוצת אנשים, משפחה או חברים, ובבידוד אנו מוצאים את עצמנו לבד, מרוחקים מהסביבה. גם למבוגרים הבידוד הוא תהליך קשה, אך למבוגרים יש את המיומנויות לקיים יחסים בדרכים שונות ולהבין שיש עוד דרכים ליצירת משמעות. בקרב בני הנוער, כאשר הפן החברתי, שהוא הדבר שיוצר להם את עיקר המשמעות, נלקח מהם, תחושת הבדידות והריחוק החברתי מתחזקים ועלולים לייצר מצבי רוח כמו דכדוך, דיכאון, עצבנות, ומעלים את תחושת הפחד והחרדה.

איך נעזור למתבגר בבידוד?

חשוב שאנחנו נבין כי העובדה שאדם נכנס לבידוד, אין פרוש הדבר שהוא בודד. זה המסר הראשון שנעביר למתבגר שנאלץ להכנס לבידוד.

תקופת זמן הבידוד עלולה להיות מבלבלת. הילד סגור בחדר ונדמה שהדבר היחיד שיש לו לעשות הוא להיות במסך. המתבגרים נמצאים הרבה ברשתות פייסבוק, אינסטגרם, טלגרם, סנאפצ'ט, טיק טוק ובמשחקים שונים שבשימוש ממושך עלולים להגביר אי־שקט ותוקפנות.

כשאין מסגרת ואפשרויות היציאה מוגבלות, קיים החשש שתגמר התעסוקה ומשם הדרך לשעות מסך מרובות מאד קלה. אין הפירוש שלא נאפשר להם להשתמש במסכים, וזו בטח לא התקופה להתחיל מלחמות ומאבקים על הנושא, אך חשוב מאד לעזור להם להמשיך לשמור על אורח חיים בריא. וכן, זו הזדמנות נהדרת להתחיל להתנסות בדברים חדשים.

מתבגרים בחופשה נוטים להפוך סדר יום ולילה. עזרו להם לשים לב לשעות ההשכבה וההשכמה. גם אם הן שעות מאוחרות יותר מהרגיל, שיהיו בטווח הסביר.
הישיבה הממושכת בחדר גורמת לפאסיביות המשפיעה עליהם גם ברמה הגופנית ומביאה להשמנה וגם ברמה הנפשית ומביאה לדכדוך עד דיכאון. עזרו להם להכניס פעילות גופנית למהלך היום. ניתן קבוע שעה קבועה לאימון, אפשר לעשות איתו יחד גם כשהוא בחדר ואחד מבני המשפחה / חבר שמגיע נמצאים מחוץ לחדר במרחק סביר.
עודדו אותם ללמוד דברים חדשים.
כדאי לנצל את שעות המסך ללמידה והתנסות באתגרים חדשים: אפשר ללמוד לצייר או לנגן, אפשר ללמוד על תחום חדש לידע כללי, אפשר ללמוד לעשות קסמים או טריקים למיניהם כמו איך לפתור קובייה הונגרית, יש קורסים חינמיים של שירות התעסוקה שכדאי להכנס וללמוד.
ניתן להכין משחקי קהוט לכל המשפחה או כל משחק חברתי אחר שיכולים להמציא / לבנות.
עודדו אותם לשמור על קשרים עם החברים באמצעות שיחות טלפון / וידאו,. גם אם החברים נפגשים, הם יכולים להיות נוכחים בחלק מהמפגש בדרך וירטואלית.
תנו להם פרויקטים שונים כמו סידור אלבום התמונות, מיון הבגדים, נקיון החדר, עיצוב החדר מחדש, דברים שלרב לא ירצו לעשות, דווקא עכשיו אולי כן.
זהו זמן טוב לפתור תשבצים / תשחצים. רצוי דרך חוברות או עיתונים אך גם באינטרנט יש מבחר גדול של משחקי חשיבה דומים.
עזרו להם לשמור על ארוחות מסודרות, דאגו שיהיה להם מים לאורך כל היום והכינו מלאי של פירות וירקות חתוכים כדי להימנע מנשנושים פחות בריאים.

יכול להיות שתקופה זו תהיה לא פשוטה עבורכם, משום שהם יסרבו לשמור על הכללים. יכולות להיות התפרצויות זעם ואמירות לא פשוטות כלפיכם. העייפות, חוסר האנרגיה והלחץ מציפים אותם וזה הזמן בו הם זקוקים לכם כעוגן ברור להשען עליו. חשוב לנשום עמוק ולשמור על עקביות ונחישות בהתנהגותכם.

כדי לעקוב אחרינו בפייסבוק לחץ כאן

לקריאת בלוגים נוספים

חיפוש מטפל מתאים
^