עשרת הדיברות – כתרגול יומיומי

26/05/2020
אנה נווה לדרמן
אנה נווה לדרמן
פסיכותרפיסטית
עשרת הדיברות – כתרגול יומיומי

7  שבועות אחרי שעם ישראל, העבדים, יצאו ממצרים , הם הגיעו להר סיני ושם הופיע אלוהים לעיני כל עם ישראל והעניק להם את התורה.

ומאז מעמד זה עובר מדור לדור גם אם במהלך השנים עבר חילוניזציה לחג הביכורים וחג הגבינות וחג המים.

 בין אם הוא אמת היסטורית ואכן כך היה ובין אם לא- שווה להתבונן במסרים:

  1. מכיוון שעם ישראל היו עבדים- הם היו חייבים לקבל הוראות הפעלה להתנהלות כאנשים חופשיים
  2. במעמד המכובד הזה- הם נרדמו!! ולכן היה צריך להעיר אותם ברעמים וברקים 
  3. החוקים שקיבלו הם חוקי מוסר שנועדו לגרום לאנשים לרסן תאוות. מכיוון שאי אפשר לסמוך עליהם שיעשו זאת מעצמם- ניתן הציווי האלוהי שחזק יותר מכל קול פנימי מתעתע
  4. חוקי האלוהים גם נועדו לשמור עלינו ממצב שבו בני אדם ממציאים חוקים זדוניים משל עצמם. החוק האלוהי- עשרת הדיברות הן מעל הכל, המוסר האלוהי הוא מעל המוסר האישי.

אפשר להגיד שכל מעמד הר סיני ומתן עשרת הדיבור מועד א' – מעביר מסר שאי אפשר לסמוך על שיקול הדעת האנושי ולכן דרוש צווי אלוהי.

למרבה הצער, כפי שאנחנו יודעים, מסתבר שגם לצו אלוהי יש פרשנויות אנושיות ומסתבר שאין בו די על מנת לגרום לאנשים ללכת בדרך מוסרית וערכית.

אחד הדברים שאותי הלהיבו בלימוד הבודהיסטי הוא האחריות האישית המלאה גם בנושאי מוסר ומצפון.

הבודהיזם מבחינתי הוא פסיכולוגיה ופילוסופיה ולכן גם אין סתירה מהותית בינו לבין היהדות; למרות שבבודהיזם אין שיח על בורא עולם אלא אך ורק על האחריות האישית ובכל זאת- לא מעט מתלמידי הם חובשי כיפות ואף היו לי כמה קורסים לאוכלוסיה חרדית.

לפי הבודהיזם למוסר ואתיקה יש מקום מרכזי. בדרך כלל לא מרבים להתייחס לחלק הזה בתרגול כדי לא להשמע מטיפים ומחנכים. מה גם כשזה בהקשר מיינדפולנס- כשאנשים מגיעים פשוט להרגע.

ובכל זאת לפי התפיסה שלנו במיינדפולנס - התנהגות מוסרית היא תנאי לרוגע ושלווה. כשהתודעה עסוקה בעשיית טוב והימנעות מרע- זה הבסיס לתודעה רגועה.

להתנהלות מוסרית קוראים בבודהיזם "סילה". שזה מנהג או תרגול.

קווי יסוד לסילה – התנהלו ערכית, אתית , מוסרית:

  1. סילה - אין זה משהו חד פעמי אלא אימון יומיומי כל פעם מחדש.
  2. התנהגות לא אתית, לא מוסרית נובעת ממצבי תודעה של השתוקקות, אחיזה ואיבה מתוך בלבול ואשליה. כלומר- תחושת חסר ופגם במציאות של מה שיש והשתוקקות למשהו אחר גם במחיר פגיעה בערכים ובאחרים, הדיפה ומאבק במה שנתפס במאיים על האחיזות "שלי" - ריכוז, דעות, סיפוק יצרים, תאוות ועוד.
  3. בלבול – תפיסה שגויה של מה מיטיב ומה מזיק, אשליה של שליטה, של "אני" מוגזם שעסוק בסיפוק רצונותיו, תשוקותיו וצרכיו במקום הראשון בכל מחיר. כלומר- מצבי תודעה משוחררים מתאווה, אחיזה, איבה, השתוקקות ואשליות – יובילו למעשים מיטיבים למען עצמנו ולמען אחרים.
  4. סילה תתבטא במעשים, בדיבור, ברגשות ובמחשבות.

והכי חשוב ומהותי!

סילה- מוסר ואתיקה מבוססים על מחויבות אישית לא להזיק. מחויבות לדעת להבדיל בין מה מזיק ומה מיטיב, לא רק למען עצמי, אלא גם למען אחרים.

נדרשת מידה של ריסון עצמי, מודעות ערה בנטיות ובהרגלים שאינם מיטיבים, בכנות, באומץ ובנכונות להיפגש עם כל מה שבאמת יש בתודעתנו.

והמודעות הזו מתפתחת באופן טבעי בתרגול מיינדפולנס שכל מהותו מודעות ישירה ולא מודעות של נרטיבים. כלומר סיפורים על מה שקורה.

התרגול אומר שכדי לתרגל איכויות מיטיבות עלינו קודם כל להפסיק פעולות שאינן מיטיבות.

ואולי הכי מהותי-

מוסר לא ניתן לנו כצווי מבחוץ אלא כאחריות אישית לפתח יכולת להתבוננות פנימית כנה ואמיצה (תרגול מיינדפולנס), שתאפשר לנו תודעה צלולה נטולת אשליות ותעתוע כדי לרסן תאוות והשתוקקויות ולא להיסחף למאבקים איבה ואלימות.

חמשת הסילה הבסיסיים:

הימנעות מנטילת חיים

הימנעות מנטילת דבר שלא ניתן לי

הימנעות מהתנהגות מינית מזיקה

הימנעות מדיבור שקרי

הימנעות מחומרים מטשטשי תודעה שפוגעים בערנות

 

אין כאן צווי שאי עמידה בו יוביל לעונש, אלא יש כאן פיתוח מחויבות עמוקה לסבל שאנחנו גורמים לעצמנו ולאחרים בהתנהגות שאינה מוסרית.

 

מיינדפולנס וסילה- מוסר

סילה מתפתחת אך ורק על ידי תרגול מיינדפולנס מתמשך וחיבור למוטיבציה הפנימית ואין מדובר בעוד התנהגות אוטומטית שמגיעה מבחוץ.

אלה הנחיות שהן הזמנה לתשומת לב בחיי היום יום שלנו. ביחסים עם עצמנו ועם אחרים. תשומת הלב כוללת מודעות- מה קורה בתודעתי כשאני בהתנהלות מיטיבה ומה כשאני בכעס, אחיזה, השתוקקות, התנגדות ואיבה?

ההנחיה היא לשים לב למערכת היחסים שלנו עם אחרים ועם עצמנו. מערכות יחסים הופכות לבריאות יותר בזכות התרגול שמרחיב את תודעתנו לכלול גם אחרים.

ניתן להתאמן בסילה בעיקר במערכות יחסים ובמפגש עם אחרים. נכון שאנחנו יכולים להיות מאד לא מיטיבים גם עם עצמנו. ועדיין- השיקוף האמיתי הוא ביחסים עם אחרים שם נוכל לממש את האיכויות האתיות, המוסריות והמיטיבות.

תרגול סילה הוא שילוב של מודעות ישירה פנימית מבוססת על מיינדפולנס, ביחד עם יישום בעולם החיצוני עם דגש על תרגול.

זהו תרגול של מיינדפולנס- קשב ותשומת לב להתנהל בעולם עם מוטיבציה מבוססת כוונה נכונה להיטיב ואז שאר ההרגלים מתבהרים באופן ספונטני ומתוך תודעה צלולה. הקול החכם הפנימי מספר לנו מה מיטיב ומוסרי ומה לא.

אין לנו צורך בצו חיצוני, שהרי מדובר בחכמה שמגיעה משלווה ובהירות פנימית.

 

תרגול מעשי- איך לפתח סילה :

  1. תרגול מיינדפולנס יום יומי משפיע באופן ספונטני על תשומת לב לדיבור, להתנהגות ולשינויים אוטומטים לא מיטיבים בהתנהגות בחיי היום יום
  2. ויתור מודע על השתוקקויות ויצרים בידיעה שזה האימון ההכרחי לפיתוח מידות מיטיבות
  3. להזכיר לעצמנו את המוטיבציה - למה חשוב לנו להתנהג באופן מוסרי וערכי? שאלו את עצמכם ואז הביאו את המוטיבציה הזו לכל פעולה שלכם בחיי היום יום.
  4. תרגול מודעות- במהלך היום ובסיומו להתבונן על מצבים בהם התנהלתי באופן מוסרי וערכי וכאלה שלא. בלי ביקורת ושיפוטיות, אלא כדי ללמוד.
  5. קחו משימות קטנות ליום אחד - למשל: היום, ורק היום לא אשקר. יום אחד להימנע מחומרים מטשטשי תודעה אם אתם משתמשים בכאלה- עישון, אלכוהול, צפיה בטלוויזיה וכד'.

חשוב! כל התרגולים הם מתוך חמלה עצמית והבנה שכולנו בדרך. שיפוטיות עצמית ונוקשות יתר לא מסתדרים עם סילה- מוסר וערכיות.

 

מתוך הכתבים הבודהיסטים:

העושה טוב שמח עכשיו ושמח אחר כך, הוא שמח בשני העולמות.

הוא שמח ומאושר בראותו את מעשיו הטהורים.

דהמפדה 1

כדי לעקוב אחרינו בפייסבוק לחץ כאן

לקריאת בלוגים נוספים

למציאת מטפל מתאים
^