האם זה הטיפול הנכון עבורי?

13/02/2020
שגיא ברסלב
שגיא ברסלב
עובדת סוציאלית
האם זה הטיפול הנכון עבורי?

בגיל 20 וקצת הלכתי לטיפול ומה ידעתי אז על טיפול? מעט מאד ועדיין ידעתי קצת יותר מאחרים כיוון שבדיוק באותו זמן התחלתי ללמוד לתואר הראשון בעבודה סוציאלית. קל זה לא היה.

אני זוכרת את עצמי יושבת במשרד המטפלת, מפוחדת, סובלת, נושאת מטען כואב בתוכי שלא העזתי לבטא אלא בשתיקה. גם היא שתקה, זה היה טיפול דינמי. ואני עוד לא ידעתי מה עומד מאחורי גישות טיפול שונות ומה נהוג שיקרה בין המטפלת לביני. אם הייתי יודעת הייתי בוחרת אחרת. לפחות לאותו שלב בחיים.

שעות של שתיקה איומה חלפו בינינו. הדם פעם ברקותיי. השתיקה הכבידה והסמיכה את האויר בחדר. קשה היה לנשום. בלתי אפשרי לדבר. באתי בכל שבוע לפגישה עם תקווה שהפעם אצבור קצת אומץ, שהסערה הפנימית תירגע מעט, שהפעם היא תושיט לי יד, שהפעם לא יהיה קשה כל כך להיפתח, שמשהו אחר יקרה.

לאחר מפגשים רבים, שותקים ומכבידים, פרשתי מהטיפול לשנים רבות. החוויה הרתיעה אותי מלנסות שוב להתמסר לקשר. סוג של טראומה בתוך טיפול.

בראיה לאחור של הרבה שנות ניסיון בטיפול, הלוואי שמישהו היה מספר לי אז את מה שידוע לי היום ואחלוק איתכם המתלבטים בנוגע לטיפול:

  1. אין סוג טיפול אחד המתאים לכולם: טיפול הוא מערך שלם של התערבויות (פעולות טיפוליות) שנועדו לשפר את הווית הקיום של המטופל. שימוש בטכניקות טיפוליות הוא עבודת היצירה של המטפלת. כמו שצייר אומן מניח כתמי צבע על בד המצטרפים ליצירת אומנות הנוגעת בלב המתבונן, כך המטפלת – בנוכחותה, במילותיה, בפרשנויותיה, בשאלותיה טווה את המרחב הטיפולי שבו, אם הכל ילך כשורה – המטופל יוכל להיענות, להיעזר, להביא את עצמו ולהתבטא ובהמשך להתחזק, להתעצם ולצמוח. ככל שהמטפלת עשירה יותר בכלים, כך גדלה היכולת שלה לאפשר לך דרכי ביטוי מגוונות יותר.
  2. טיפול הוא קודם כל מערכת יחסים בינאישית: טיפול הוא מפגש בין שניים, בני אנוש, מטפלת ומטופל. גם אם מדובר במטפלת מוכרת וידועה, גם אם אותה מטפלת עשתה עבודה נהדרת עם מישהו שמוכר לך – זו לא תעודת ביטוח שהשידוך יעלה יפה. רוב הכאבים הנפשיים שלנו קשורים לשיבושים שחווינו במערכות יחסים משמעותיות בחיינו, שם ממוקם הפצע שמבקש ריפוי. הכימיה הבינאישית של מטפל-מטופל על כן היא חיונית להצלחת הטיפול, המרכיב הסודי וההכרחי היא תחושה צומחת וגוברת של הערכה הדדית ואמון.
  3. הכשרה היא סופר חשובה, אבל עיזבו רגע את האותיות בצד: יש מלא אותיות שמשתמשים בהן היום כדי להמליץ על התאמת הטיפול CBT, EFT, EMDR, DBT  ועוד המון המון אותיות מבלבלות שמפתות אותנו שהינה שם נמצאת התשובה. כל אלו הן כלי עבודה – מקבצי האותיות שציינתי הם כלים טובים, יעילים וחשובים, אבל מי האדם שאוחז בכלים האלו ואיזה שימוש הוא יודע לעשות בהם? מודלים טיפוליים הם כלליים, נוסחו מתוך מחקרים (במקרה הטוב, כי יש עוד אינספור אותיות שמסתובבות שם בחוץ ולא נשענו על מחקרים וסימוכין). מי שמטפל בך הוא לא מודל טיפולי שמורכב מאותיות אלא אדם שרוקם איתך מערכת יחסים של אמון וקירבה, זה טוב להכיר מה עומד מאחורי האותיות, אבל צריך גם לשאול – האם המטפלת נצמדת לפרוטוקולים או גמישה לצרכיך? בנוסף להאם הכלים שלה מתאימים לעבודה עם הכאב שלך.
  4. מה מבטיחים לך בטיפול: נוסחים כמו "הקלה מיידית", "ריפוי מלא", "החלמה מובטחת", "העלמת כאב", "תוך X מפגשים" צריכים לעורר בך זהירות וחשדנות בריאה – יש אבדנים, טראומות, כאבי נפש והתנסויות קשות בחיים שההשלכות שלהם לא ניתנות להיפוך או ביטול. יש דברים שנלקחו ממך ואף מן קסם שכזה לא ישיב. דווקא מטפלים שזהירים בהבטחותיהם והצפי שלהם לריפוי הוא צנוע ומדוד (בניגוד אולי למוטיבציה האדירה שלך להיפטר מהכאב) הם אלו שנכון לך להעדיף.
  5. מה הציפיה שלך מהטיפול: למעשה זה ההמשך הישיר של הסעיף הקודם. טראומות לא ניתן למחוק, אף אחד לא חסין ועמיד מספיק להגיע מינקות לזיקנה בלי לכאוב, בלי להיפגע, בלי להיפצע, בלי ליפול. אין אף מטפל שיכול לקחת ממך את ניסיון החיים שלך, לטוב ולרע ולהשאיר את הכאבים מאחור, אי שם בעבר. מה כן? מטפלת טובה תוכל לעזור לך לעבד חוויות, להעמיק את החוסן שלך, לשכתב נרטיבים הרסניים לסיפור מיטיב, לשפר יכולות ומיומנויות בינאישיות, לעבד שיחזורי דפוסים מכאיבים ולרכוש מסוגלים לייצור דפוסים בריאים וטובים יותר.
  6. התכווננות לתהליך: כל מה שמניתי בסעיף הקודם הוא תוצר של עבודה מאומצת. גם מצד המטפלת וגם מצד המטופל. הכניסה לטיפול מצריכה הבנה שהמשוואה הזו מורכבת מהמון משתנים, בחלקם אנחנו שולטים יותר ובחלקם פחות. השלב הראשון של הטיפול מיועד להיכרות, יצירת אמון וביסוס קשר. גם בשלב הזה כבר תתבצע עבודה וכבר לעיתים ניתן לחוש מידת מה של הקלה, אבל זה לא מובטח. תיתכן אפילו תגובה הפוכה של קושי והצפה. אורך רוח הוא הכרחי – המחוייבות הראשונית היא לפחות ל10 מפגשים. עם זאת בהחלט יש מקום לעבד את התחושות האלו בטיפול – הציפיות, הצרכים, ההזדקקות. גם לדבר על הטיפול הוא חלק מהטיפול.

טיפול טוב הוא תחילתו של מסע נפלא פנימה, העמידה על מפתן הדלת טרם היציאה מלווה פחדים וחששות מובנים ומוצדקים, מטפלת שרואה בעצמה שותפה למסע תלך איתך כתף אל כתף. לא תיעלם בשביל בלי לוודא שעקבת ולא תשתרך מאחור בלי לקדם ולהניע.

מסע מוצלח!

כדי לעקוב אחרינו בפייסבוק לחץ כאן

לקריאת בלוגים נוספים

למציאת מטפל מתאים
^