הורים ועובדים – מהבית...

21/04/2020
סיגל בורין
סיגל בורין
מנחת הורים
הורים ועובדים – מהבית...

"אמא, איזה יום היום, גם היום יום קורונה?" כך שאלה דניאל בת ה-3. עם היד על הלב – בימים אלה כולנו פחות זוכרים איזה יום בשבוע היום או מה התאריך, וכשמתעוררים בבוקר אנחנו רוצים לדעת אם אנחנו עדיין בשגרת-קורונה או שחוזרים לשגרה רגילה.

כמעט חודשיים עברו מאז החלה מגפת הקורונה בארץ, וכעת ברור לנו שהמצב הנוכחי עשוי להימשך עוד זמן רב, כך שאנחנו נדרשים להסתגל למצב חדש, שונה מכל מה שהכרנו עד כה.

אני מציעה להתחיל בהסתכלות על החלקים הטובים: יש לנו עבודה, יש לנו משפחה... אלה הם נכסים יקרים. עכשיו צריך לשלב ביניהם בתוך מרחב-מחיה אחד, באותו הזמן. אתגרי, אבל אפשרי!

הפתרונות תלויים כמובן בסגנון האישי שלנו, בגודל הבית, במבנה המשפחתי והעיסוק שלנו, אבל – למעשה, העקרונות דומים בכל המשפחות וסוגי העיסוקים, בין אם העיסוק שלכם הוא בהיי-טק, הוראה, אפייה, אומנות – או כל תחום אחר.

מה נדרש מאיתנו?

·מיקוד – לזהות את המטרות שלנו ולהגדיר את הערכים שלאורם נפעל, הן במישור המשפחתי והן במישור המקצועי

·פתיחות – לאמץ מנהגים והרגלים חדשים

·גמישות – לבצע התאמות על פי הצורך המשתנה, הן מצד הבית והן מצד העבודה

·יצירתיות – בכל דבר: ארגון הבית, יצירת שגרות חדשות, מציאת פתרונות לצרכים משתנים

וברמה המעשית – הנה כמה הצעות:

·האם כל הבית הוא המשרד?
כדאי להגדיר את מקום-העבודה בבית. נתחיל בארגון הסביבה הפיזית  – תאורה, אינטרנט, מחשב, שולחן וכסא מותאם, אוזניות חוסמות רעשים וכו'.

 

·האם עובדים "מסביב לשעון", ללא הפרדה בין שעות עבודה ופנאי?
מניסיוני (עוד לפני הקורונה) כדאי לבצע הבחנה - מהן שעות העבודה שלנו ומתי הן שעות פנאי. נרצה גם להחליט איך נתמודד עם משימות מחוץ לשעות העבודה  - אולי נדחה את הביצוע שלהן לשעות-הערב המאוחרות אחרי השכבת הילדים, או שנדאג לגיבוי - ע"י בן.ת הזוג או אח גדול- שיהיו עם הילדים ונוכל לעבוד כשהילדים ערים.

 

·כדאי שכל המשפחה תתאים את עצמה, תוך שיתוף פעולה בין כולם, בהתחשבות ובהדדיות:

o        חלוקת תפקידים עם בן.ת הזוג: כדאי לחלק את המשימות השגרתיות של הבית וההורות, ולשמור על גמישות והתאמות על-פי הצורך, לדוגמה - אתה לוקח על עצמך את התמיכה בלימודים / אני אלך לקניות / הכנת ארוחה כל המשפחה יחד / אני אשכיב בערב וכו'...

o        קביעת כללים עם הילדים: נסביר להם שבזמן העבודה, נצטרך להיות ממוקדים בעבודה ולא נוכל להתפנות לשגרת-הבית. אבל יהיו זמנים שבהם נהייה פנויים אליכם – ונשים את העבודה בצד. נתאם עם הילדים –

·איך יודעים מתי אפשר לפנות אלינו?
לילדים שקוראים אפשר לשים שלט ("בבקשה לא להפריע, עד לשעה....") ועם ילדים צעירים – אפשר לסמן עם דגל אדום ("עצור") או ירוק (אפשר...)

·מכינים פתרונות - מה עושים בזמנים של "לא עכשיו"?

o        לילדים קוראים – נכין יחד איתם רשימה של הדברים שאני יכול לעשות לבד עד שאמא.אבא יתפנו

o        לילדים צעירים – נארגן יחד סלסלה של פריטים לשימוש עצמי (פאזלים, חוברות צביעה, ספרי קריאה)


 

 o      נגייס את הילדים להשתתפות במשימות הבית – אם לא עשיתם את זה עד כה, הנה הזדמנות להתחיל: התחילו לשתף את הילדים במטלות הבית השונות – שבו איתם יחד והציעו להם לבחור משימה אחת שייקחו על עצמם למשך שבוע, במהלך השבוע תנו להם משוב על ההשתתפות שלהם ובהתאם לצורך הציעו להם את עזרתכם. בסוף השבוע הציעו להם לבחור משימה אחרת.

 o      מה לשימור ומה לשיפור – כדאי לקיים "ישיבות צוות" ביתיות לאוורור, שיתוף, הסקת מסקנות. זו הזדמנות גם לתת לעצמנו מחמאות, להגיד בצורה ברורה מה עבד טוב השבוע ומה פחות ומה נרצה לשנות. את השיעור הזה בשיתוף פעולה ועבודת-צוות הילדים שלכם ייקחו איתם הלאה לכל משימות החיים שלהם בעתיד.

בהצלחה לכולם, והרבה בריאות!

שלכם,

סיגל

 

 
 
 

 

כדי לעקוב אחרינו בפייסבוק לחץ כאן

לקריאת בלוגים נוספים

^