היתרגלות

08/09/2020
אנה נווה לדרמן
אנה נווה לדרמן
פסיכותרפיסטית
היתרגלות

אני חושבת על המילה "היתרגלות".
לא על המילה אני חושבת אלא על המצב הזה שהוא בעצם פעולה.
היתרגלות לא קורית מעצמה. אנחנו מסכימים להתרגל.

הרבה זמן חיפשתי מילה שתבטא את החלק שלנו ביצירת הרגלים. ואז חשבתי על היתרגלות ונדמה היה לי שהמצאתי ולהפתעתי- גיליתי שהמילה הזו קיימת אבל
אנחנו לא מרבים להשתמש במילה הזו, שמסתבר כי היא קיימת בשפה העברית. כאילו הרגלים פשוט קורים להם יום בהיר אחד. אבל זה לא המצב.
הרגלים קורים כי אנחנו מתאמנים בהיתרגלות.
משמעות המילה היא : אדפטציה או הסתגלות.
הסתגלות זה תהליך הכרחי ונדרש כדי לתפקד בחיי יום יום בצורה מותאמת.
אבל אותו תהליך בריא עלול להיות מאד בעייתי ואפילו מזיק כשהוא הופך להיות טייס אוטומטי וקהות מנטלית וחושית.

היתרגלות וקהות חושים לנוכח סבל, עוול, כאב הם ניוון אישי וחברתי ואמורים להיות פעמון התעוררות חד משמעי.

היתרגלות זה תהליך שבו מתאמנים במשהו עד שנהיה הרגל.

זה פועל כזה- היתרגלות.

שאומר שיש לנו חלק במשהו שהפך הרגל.


איך הבנתי שאני בהיתרגלות?

כשלא התרגשתי ממראה של קבצן ברחוב.
כשקראתי על עוד אלימות כלפי נשים, כלפי ילדים.

היתרגלות כששמעתי וראיתי אלימות כלפי חרדים, ערבים, מפגינים.
כשראיתי ידיעה על ילדים רעבים אצלנו או בכל מקום אחר בעולם.

לא נזעקתי להציל. לא הפסקתי הכל לשאול איך אפשר להפסיק עם זה.
המשכתי בארוחת הצהריים שלי, בהתלבטות אם ללכת להסתפר או להאריך את השיער עוד קצת, ומה בדיוק לתכנן לתקופת החגים.
כי אני בהיתרגלות.

אז ככה למשל עברנו תהליך היתרגלות למזגן.
אני גדלתי בבאר שבע ב 40 מעלות חום, בלי מזגן.

אמא היתה מגיפה את כל התריסים, שופכת מלא מים על הרצפה ומפעילה מאוורר מצ'וקמק של פעם . וינטלטור קראו לדבר הזה.

באוטו, לפריבלגים שבכלל היה אוטו פרטי, היו מפונפנים שחיברו לעצמם וינטלטור קטן כזה, כי המשולש הקטן בפינת החלון לא באמת אפשר לאוויר להיכנס וממילא לא כל כך היה אויר.

והיום? מה אם המזגן מתקלקל לשעתיים?
 

וככה אנחנו , שחושבים את עצמנו ליצורים מפותחים, אנחנו לא יותר מגוש הרגלים. עסוקים רוב היום בהיתרגלויות.

 

עברנו היתרגלות למזגן, למברשת שיניים חשמלית, לטלפון נייד, לאימייל, למדפסת במקום נייר פחם להעתקת דפים בזמן כתיבה.

עברנו היתרגלות למסיכות שסותמות לנו את האויר ואת נקבוביות המוח, אנחנו בהיתרגלות למערכות יחסים לא מיטיבות, בהיתרגלות לזה שאין תרבות כבר למעלה מחצי שנה, היתרגלות לצריכת תרופות במקום לטפל בדברים מהשורש, היתרגלות להסחות דעת.


רגע. אנחנו בהיתרגלות לא רק לדברים שליליים, אנחנו בהיתרגלות גם לדברים טובים עד שהם הופכים למובן מאליו.

היתרגלות למערכות יחסים מיטיבות, היתרגלות לבריאותנו, לזה שיש לנו קורת גג, ומזון במקרר.

היתרגלות לנוחות שמטשטשת בנו את היכולת להודות על היש ולהוקיר תודה.

איך אפשר לשמור על תודעה רעננה? על התבוננות חדשה ברגע ההווה או מה שלאה גולדברג נסיחה כל כך מקסים: לבל יהא עלי יומי הרגל?
כי היתרגלויות שמשתלטות על החיים גורמות לנו להפסיק לחיות
.


אז מה עושים ?

סורפרייז! מיינדפולנס.
מוכח מדעית שתרגול מיינדפולנס הוא אימון מוחי ותודעתי המאפשר להיות ערים להיתרגליות הלא מיטיבות ולאפשר לעצמנו בחירה מחודשת.

קורס מיינדפולנס בסיסי עוסק בראש ובראשונה בזיהוי תהליך ההיתרגלות בזמן אמיתי ובזיהוי הטייס האוטומטי בתודעתינו.

התרגול הראשון הוא פשוט ומסתבר מהר מאד שלא קל:
להתאמן בתשומת לב ונוכחות מלאה ברגע ההווה, בזמן ביצוע פעולות פשוטות יומיומיות, כמו: 
צחצוח השיניים, מקלחת, שטיפת כלים, נהיגה.
כלומר - בכל פעם שהתודעה נודדת, להחזיר אותה בעדינות לתחושה הנוכחת של המים, הנהיגה, מגע המברשת בשיניים.
התרגול הפשוט הזה הוא השלב הראשון לעצירת ההיתרגלויות ופיתוח יכולת לבחור מחדש ובעיקר לשמור על ערנות ועצירת הנפילה לקהות חושים וערפול תודעתי.

 

כדי לעקוב אחרינו בפייסבוק לחץ כאן

לקריאת בלוגים נוספים

למציאת מטפל מתאים
^