רק על הכדור רק על הכדור

27/11/2019
לימור קרני
לימור קרני
מאמנת אישית / קואוצרית
רק על הכדור רק על הכדור

בואו נדבר ונכיר קצת את האימון המנטאלי ככלי להצלחה של ספורטאים, ובכלל ,בשנים האחרונות גדלה ההבנה לחשיבות ההכנה המנטאלית כחלק בלתי נפרד מההצלחה.
נשאלת השאלה מה קורה לספורטאי אשר בשגרת האימונים שלו מצליח לתפקד באופן מיטבי
אבל כשיש תחרות או משחק, משהו משתבש והספורטאי לא מצליח להביא את היכולות שלו לידי ביטוי.-כמה תסכול יש בחוויה הזו.
בעבודה מנטאלית נכונה מתאמנים על צמצום הפער עד כדי כך שהספורטאי מגיע מוכן לתחרות/משחק כאילו הגיע לאימון הכי טוב שלו. עבודה והכרות עם מיומנויות נרכשות כמו ,הדמיה ,נשימות, הרפיה, חיזוק הביטחון העצמי, ניהול וויסות לחצים ואימון השריר החשוב ביותר לטעמי, "שריר" האמונה העצמית או האמונה בעצמי.

כשחקנית טניס שולחן בעברי
אני נזכרת לא פעם במיומנויות שרכשתי ואשר מלוות אותי עד היום,

המבט והריכוז.

היכולת להתמקד בפעולות ובמידע, ובמקביל להתעלם מהסחות דעת שאינן תלויות בי.
יכולת הלמידה לנטרל את כל רעשי הרקע שאינם רלוונטיים, הקהל, הרעש מסביב, מחשבות על העבר ומחשבות על העתיד.

נגדיר מהו ריכוז - היכולת למקד את תשומת הלב על משהו לפרק זמן מסוים.

כ—חמישים אלף מחשבות חולפות במוחנו בממוצע ביום ,זה מטורף. המיומנות שבה אנחנו מצליחים לשמור על ריכוז בפעולה בזמן נתון היא מיומנות משמעותית ומכריעה שתשפיע על הצלחתנו.

כמובן שיש שונות בין הריכוז הנדרש בענפים המגוונים ,לדוגמא, בריצה למרחקים קצרים - נצטרך ריכוז לטווח קצר בשונה מריצה למרחקים ארוכים. שחקן כדורסל וכדורגל יצטרך לתמרן בין רמות ריכוז משתנות שמושפעות מהמשחק. שחקן טניס יצטרך לשמור על ריכוז לזמן ארוך מהרגיל ועוד.
נתייחס לגורמים שמשפיעים על הריכוז שלנו,
הסחות דעת חיצוניות כדוגמת ,המאמן ,היריבים, הקהל, לוח התוצאות, רעשים ועוד.
הסחות דעת פנימיות כדוגמת האם אני עומד בציפיות ממני ,מה יגידו לי ,כמה אני בטוח בעצמי ,לאן המחשבות שלי נודדות .

טיפים לשמירה על רמת הריכוז

שלב ההכנה –

1.מחשבות שממקדות בפעולות שעליי לעשות ולא בתוצאות שעליי להשיג ,למשל להיות בתנועה לחתור למגע ועוד.
2.רוטינה, פעולה שאנחנו חוזרים עליה כל פעם לפני משחק תחרות כמו שמיעת מוסיקה שמכניסה לזון, מקלחת קרה ועוד.
3.פתק קביעת מטרות לפני תחרות שיגדיר מה עבורי יחשב להצלחה, מסייע במיקוד.
4.חשוב מאוד לעשות בירור לגבי הסיבות שבגללן הספורטאי מאבד את הריכוז שלו, בכל הקשור לעולם האמונות, החששות והפחדים.
5.מיקוד בפעולות שבשליטתי, אנרגיה מאמץ ,השקעה .
5.הדמייה הנו כלי נפלא לפני תחרות להכנה מנטאלית ,בה אני מדמיין סיטואציות וגם מוצא פתרונות לקשיים שלי ,למשל אם אני נוטה לאבד ריכוז ,לאמץ מילת קוד שתחזיר אותי לריכוז מידי וכמובן יש להתאמן עליה.

לא פעם המחשבות שלנו בזמן לחץ תלויות במבט שלנו,
אם נסתכל על הקהל, לא נהיה ממוקדים במשחק, אם נסתכל על התוצאה, המחשבות תהיינה עסוקות בשאלה האם אפסיד או אנצח?
אם נסתכל על המאמן, המחשבות שלי יהיו האם הוא מרוצה ממני או לא.
את המבט נשמור 👀
רק לדברים רלוונטיים בתחרות: אני והיריב . זה יעזור לנו ללא ספק למקד ולשמור על ריכוז.
יש ענפים שבהם שניה אחת של איבוד המבט תכריע את התוצאה והתחרות.

למאמן שלי שהיה קשוח איתי אני חייבת הרבה, בזכותו רכשתי מיומנות לשמירה על הריכוז.

אימצתי את המשפט "רק על הכדור רק על הכדור אשר סייע לי מאוד בזמני לחץ..."

אז מהו המשפט שיחזיר אתכם לריכוז ??

כדי לעקוב אחרינו בפייסבוק לחץ כאן

לקריאת בלוגים נוספים

^